Moma en New York van bovenaf - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Moma en New York van bovenaf - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Moma en New York van bovenaf

10 Mei 2013 | Verenigde Staten, New York

Ik heb van Suus en Eelco de reisgids 100% New York geleend. Daarin staan 6 wandelingen, waarvan ik er nu vier gewandeld heb. Morgen ga ik de vijfde doen en voor nummer zes zal ik nog een keer terug moeten komen.
Gisteren heb ik de wandeling Central Park, Times Square en Union Square gedaan. Eergisteren was ik al begonnen, maar toen moest ik naar de pier voor de niet doorgegane fietstocht. Ik heb nog geen reactie gehad op mijn e-mail over het niet doorgaan van die fietstocht, maar daar verwacht ik ook niets van.
Oké vanochtend weer vol goede moed op pad na het ontbijt. Helaas toen ik bij het beginpunt van de wandeling kwam, begon het weer te plenzen. Daarom ben ik meteen naar het museum gelopen, waar een heel lange rij stond. Iedereen wil natuurlijk met dit weer binnen iets doen. Na ongeveer een half uur in de rij te hebben gestaan kon ik naar binnen.
Het Museum of Modern Art (MoMA) heeft een uitgebreide collectie van moderne kunst. Het deed mij denken aan Reina Sofia in Madrid. Heel mooi vond ik het werk van Philip Roth (die ken ik eigenlijk alleen van zijn boeken), Bill Brandt (prachtige zwart-wit foto’s) en Claes Oldenburg, straatkunst, heel bijzonder. Er hingen ook werken van bekende schilders: Monnet, van Gogh, Paul Klee, Mondriaan, Andy Warhol, Toorop, etc. In het trappengat hing een helikopter. Ik heb er van genoten.
Toen ik buitenkwam was het droog en scheen er een waterig zonnetje. Goed geduimd Suus.
Om de hoek van het MoMA is het Rockefeller Center met de ‘Tof of the rock’. Met een super snelle lift zit je in een mum van de tijd op het observation deck en heb je een fantastisch uitzicht over Manhattan en omgeving. Wauw. Leuk om te zien, waar je de afgelopen dagen gelopen hebt.
Daar weer vlak bij staat een stukje van de Berlijnse muur.
De wandeling ging nog naar Times Square (daar was ik met Eelco al geweest), Central Station (al een paar keer geweest), Chrysler Building en New York Public Library. Wat een prachtige bibliotheek van wit marmer. Zo groot en mooi. Zalen met aan de kanten rijen boeken en daar tussen allemaal computers. Zalen waar mensen zitten te lezen. Het is er heel stil. Er worden geen boeken uitgeleend, je tas wordt bij het naar buiten gaan gecontroleerd. Zo’n grote, prachtige bibliotheek heb ik nog nooit gezien. Alles is gewoon heel groot in New York.
Daarna ben ik ook in het Empirte State Building omhoog gegaan. Die is nog een stukje hoger dan het Rockefeller Center. Het observation deck is op de 86e verdieping, bij Top of the rock de 70e.
De wandeling ging verder naar Madison Square Park. Daar waren ze opnames aan het maken voor één of ander kinderprogramma en het. Gramercy Park. Vandaar heb ik weer een metro gezocht om terug te gaan richting kamer. Eerst nog even naar mijn stamkroeg voor een biertje en daar heb ik ook gegeten. Een heerlijke pasta met tuinboontjes, artisjokken en een roomsaus. Smaakte prima.
Ik begin er aan te wennen om het in mijn eentje te doen en vind het best oké.
Vandaag mijn laatste dag. Vanavond vlieg ik terug.

• 10 Mei 2013 - 19:44

Wat een mooie wandeling heb je weer gemaakt en wat mooi de vergezichten vanaf de hoge gebouwen.
    Vandaag je laatste wandeling door NYC en dan weer op huis aan.
    Geniet nog van je laatste momenten, vervolgens een hele goede terugvlucht toegewenst.

(op FB heb ik je een persoonlijk berichtje gestuurd)