Ella en theeplukken - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Ella en theeplukken - Reisverslag uit Badulla, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Ella en theeplukken

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

17 Juni 2013 | Sri Lanka, Badulla

Zondag 16 juni
Alle vaders, gefeliciteerd met vaderdag. Het is half 1 in de middag en we zijn net aangekomen in Ella. Leuk om weer hier te zijn. We hebben kamers in Dreamcafè`and Guesthouse. Prachtige, grote kamers met een balkon dat uitkijkt op de jungle. We zien grote vlinders vliegen en eekhoorntjes lopen.
Het laatste gedeelte van de rit naar Ella hebben wij 1 ½ jaar geleden gefietst. Toen van 1000 meter hoogte naar 0, nu andersom. We kwamen langs de waterval met apen. Apen blijven toch leuk om te zien.
Onderweg hebben we weer pelikanen gezien en nu staat er wel één op de foto. Zo mooi. Helaas hebben we geen olifanten gezien, maar je kan niet alles hebben.
We zagen ook nog iets grappigs. Voor ons reed een open vrachtwagentje met achterin twee fauteuils met daarop een man en een vrouw met een klein kindje. Een staande schemerlamp en een salontafeltje ontbrak nog. Een paar dagen geleden reden we achter een auto die volgepakt was met zakken. Er was achterin nog een klein stukje vrij waar een man zat te slapen. Heel spannend. Een rare beweging van de auto en hij zou zo slapend uit de auto zijn gevallen.
Ook zagen we een vrouw die haan hondje aan het wassen was in de waterval. Je blijft je verbazen in dit land.
‘s Middags zijn Els en ik naar Aurora gewandeld, het guesthouse waar we 1 ½ jaar geleden geslapen hebben. Het wordt gerund door twee broers. Een van twee was er en hij wist nog precies wie we waren en liet ons het stukje in hun logboek zien, dat we toen geschreven hebben. Wij waren daar 1-2-2012. Terug zijn we eerst een stukje omhoog geklommen en door een theeplantage naar beneden gewandeld. Hier wordt heel veel thee verbouwd en er zijn ook theefabrieken.
Maandag 17 juni
We zijn ’s ochtends heel vroeg wakker. Tussen 5 en 6 uur. We hebben een waterkokertje mee en kunnen thee en koffie maken. Heerlijk op bed.
Vanochtend vroeg uit bed, we wilden om 7 uur ontbijten vanwege een wandeling die we gingen doen. Uiteindelijk gingen we pas om half negen weg vanwege regen. We wilden de Ella Rock op wandelen. Die is 1400 meter hoog, maar we zitten al op 1000, valt dus mee. Eerst hebben we een km of twee over het spoor gelopen. Dat is hier heel normaal, Als er een trein aankomt ga je gewoon even aan de kant. Het regende helaas, daarom was de klim van 400 meter wel spannend. Gedeeltelijk was er een goed pad, maar ook gedeeltelijk rotsachtig en glibberig. Hans heeft de top gehaald, Ted en ik driekwart en Els de helft. Een mooie wandeling.
Voor de lunch waren we al weer terug. Na de lunch zijn Ted en Hans weer langs het spoor gaan wandelen, maar dan de andere kant op. Els en ik wilden naar Little Adams Peak. Prachtige wandeling door de theeplantages. We zagen veel theeplukkers en het leek ons wel wat om naar die plukkers toe te lopen. Een man liet ons zien hoe we bij hun konden komen en dat het ook mocht. De plukkers zijn allemaal vrouwen. Met één vrouw raakten we aan de praat. Zij vertelde dat ze in één zak 10 kg thee plukken. Die zakken dragen ze op hun hoofd. Heel zwaar werk. We mochten helpen.
Terug liepen we langs een smal paadje, nog steeds tussen de theeplanten, en zagen heel kleine hutjes waar mensen wonen. Een jochie van een jaar of 10 begon met ons te praten, Engels. Hij was een schommel aan het maken voor zijn broertje. Wat een bijdehandje. 1 ½ jaar terug hebben we precies hetzelfde meegemaakt, ook zo’n bijdehand jochie van een jaar of 10 die ons aansprak in vloeiend Engels.
We hadden weer een super dag en zitten nu uit te blazen op bed. Het is pas half vijf, de dag is nog lang niet op.
Morgenochtend gaan we met de trein naar Kandy. De kaartjes zijn al gekocht. Een treinreis van ongeveer 6 uur.
Vanuit Kandy zal het volgende bericht komen.
Lfs van ons uit Ella.

• 18 Juni 2013 - 09:12

Vera Meester:

Dinsdagmorgen jullie staan in de krant,een hele pagina plus vier foto;s ik ben best trots op jullie.....ik zal proberen om nog een krant aan mensen te vragen ..eenfijne dag lfs Vera.

• 18 Juni 2013 - 16:14

Blacky:

wat een pracht weer allemaal, mooie foto's het begint zo ongeveer een 'boek' te worden, geniet er van.....