Treinreis en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Treinreis en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Treinreis en Kandy

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

19 Juni 2013 | Sri Lanka, Kandy

Dinsdag 18 juni
Ik heb net een berichtje van Vera Meester gekregen, dat het Noord Hollands Dagblad een stuk heeft geplaatst van onze verbouwing bij Amara. Bijna een hele pagina met vier foto’s. Suus heeft het stuk gescand en naar mij toegestuurd. Ik kan het helaas niet lezen, maar dat doe ik thuis wel. Het ziet er fantastisch uit.
Vandaag met de trein vanuit Ella naar Kandy gereden. We hadden de trein van 6.40 uur in de ochtend. Vroeg uit de veren, maar dat is geen probleem, we zijn toch vroeg wakker.
We hebben toch wel een uur of zeven in de trein gezeten. We hadden gereserveerde plaatsen en tweede klas. Het was een vrij moderne trein. Het was in onze coupe helemaal niet druk, misschien was de helft van de plaatsen bezet. De treinreis is heel mooi, wij hebben die treinreis vorig jaar ook gedaan, maar toen van Kandy naar Ella. De reis gaat door de bergen met watervallen. Je hebt prachtige uitzichten en veel theeplantages. We begonnen met een zonnetje, maar het laatste stuk was regenachtig.
In Kandy aangekomen voelde het warm aan. Toen we in de taxi zaten richting ons onderkomen, begon het te hozen. We moesten het Freedom guesthouse (daar verblijven we nu) in rennen.
Toen het droog was hebben we wat rondgewandeld in Kandy en kwamen onze chauffeur tegen. Een heel aardige man. De mensen van het guesthouse zijn ook heel vriendelijk. Els en ik hebben ’s avonds hier gegeten. Soep vooraf die smaakte naar aspergesoep. En daarna rijst met verschillende groentencurry’s en een salade. Ze kwamen ook nog met ijs aanzetten, maar dat hebben we overgeslagen.
Woensdag 19 juni
Vanochtend om zeven uur ontbijt besteld. Ted en Hans willen vroeg naar de Tempel van de Tand en Els en ik het meer rondwandelen.
Vroeg op pad dus. Toen we naar beneden liepen, zagen we een stel apen bij een schooltje. Er zitten hier veel apen die, als je niet oppast, je kamer plunderen. Het is je geraden om je ramen dicht te houden. Wij hebben tralies voor de ramen.
We zitten vlak bij het meer, 5 minuten lopen. Het eerste wat we zagen waren ontelbaar veel nesten van aalscholvers en reigers met jongen die op punt staan om uit te vliegen. Prachtig gezicht. Een stuk verder zagen we een gigantische varaan, hier noemen ze het een krokodil. Ze schijnen niets te doen, want ze eten alleen dood vlees, vertelde een Sri Lakaan. Verder hebben we nog veel vogels gezien.
Na het meer gerond te hebben zijn we een zijweg ingegaan en kwamen bij een militairterrein. We mochten het terrein op. Daar stonden een stuk of vijf olifanten aan kettingen tussen gigantische drollen. Best wel zielig.
Daarna zijn we het dorpje ingewandeld en keken onze ogen uit. We kwamen o.a. in een hal waar op tafels stapels kleren lagen, alles door elkaar. Op die tafels stonden jongens te schreeuwen om hun waren aan te prijzen. Er is grote overdekte markt waar ook veel kleding wordt verkocht. Dat hielden we gauw voor gezien, want we werden bij elk winkeltje aangesproken om iets bij ze te kopen en alles even cheap.
Na de koffie besloten we om het meer nog een keer rond te lopen. Ted en Hans hadden een oude pelikaan gezien die daar ergens moet zitten. We moesten hem zelf zoeken, maar hebben hem ook de tweede keer niet gevonden. Wel zagen weer van die giga varaans en schildpadjes. Daar word je blij van.
En toen kwamen we onze chauffeur tegen. We zouden hem bellen als we terug in de kamer waren, dus dat kwam goed uit. Vanavond wil hij ons naar een restaurant brengen en morgen willen we dat hij Ted en Hans naar Pinnawela brengt en Els en mee naar Negombo.
Hij wilde vanmiddag wel met ons op stap. Hij vertelde dat bij de Victoria dam er twee schuiven waren opengezet vanwege de grote hoeveelheid regen die gevallen is en nog steeds valt en dat dat een prachtig gezicht moet zijn. Hij was daar als baby geweest en daarna nooit meer, maar kon zich daar natuurlijk niets van herinneren. We hoefden alleen de diesel te betalen. Daar hadden we wel oren naar. Het was ongeveer 40 km van Kandy.
Hij had niets te veel gezet. Gigantisch veel water dat meters naar beneden stortte. Zijn vrouw werkt bij een maatschappij die ook iets met de dam te maken heeft, daarom mochten wij zelfs de dam op. Daar liepen verder alleen militairen. We mochten heel even de auto uit om foto’s te maken, want het stikte daar van de bijen. Hij vertelde dat de bijenkorven door het water vernietigd waren en ze daardoor als gekken rondvlogen.
Onderweg stopte hij bij prachtige vergezichten om foto’s te maken en bij een hindoetempeltje. Vlak bij het guesthouse reed hij een stuk naar boven waar je prachtig uitzicht op het meer hebt. Het is echt een heel aardige jonge man. Hij heeft een tweeling van tien jaar (meisjes).
Bij het guesthouse kwamen we Ted en Hans tegen, zij wilden nog een rond je meer doen. Het had de hele middag geregend in Kandy. We hadden bij de dam prachtig, warm en zonnig weer. Terug in Kandy begon het inderdaad te regenen. Ted en Hans waren nog geen 5 minuten weg of het kwam weer met bakken naar beneden.
Het nu inmiddels 22.45 uur. We hebben net met de chauffeur gegeten. Ik stop er mee, want om 7 uur staat het ontbijt weer klaar en ik wil ook nog foto’s plaatsen.
Tot het volgende berichtje dat uit Negombo zal komen, ons laatste onderkomen.
Lfs van ons vieren en we genieten nog steeds. Sri Lanka blijft ons verbazen.
PS Morgen is Alma jarig. Alvast gefeliciteerd Alma en als je dit leest en een fijne dag. We zullen een borrel op jouw gezondheid drinken.

• 20 Juni 2013 - 01:45

Els:

Weer een leuk stukje Jennie xxx

• 20 Juni 2013 - 02:16

Hans En Ted :

Leuk stukje en mooie foto's Jennie (vooral van de dam), tot straks bij het ontbijt, liefs van Tedje

• 20 Juni 2013 - 03:29

Carla:

Grappig, bij jullie is het al de volgende middag en bij ons net de avond ervoor. Gaan jullie over 5 dagen alweer naar huis? Wat vliegt de tijd. Wij gaan morgen verder, nu langs de kust de 101 volgen. Deze loopt langs de hele westkust tot en met Californie. Straks gaan we naar een klein theater film kijken. Een soort filmhuis. Geniet van de komende dagen, dat proberen wij ook. Lukt aardig tot nu toe. ;-)

• 20 Juni 2013 - 14:18

Marit:

Leuk stukje weer! En natuurlijk mooie foto's.
    Het is jammer dat het alweer bijna voorbij is, wat vliegt de tijd.
    Maak er nog een paar mooie dagen van, dan genieten wij nog even mee.

• 20 Juni 2013 - 14:20

Annelene:

Zo jennie en vrienden, Prachtig werk verricht en nu de beloning met tochten in de prachtige natuur van Sri Lanka. Heel bijzonder al die vogels die wel een beetje op onze Nederlandse soorten lijken maar toch iets heel bijzonders hebben. Zijn deze vogels ook beter bereikbaar voor mensen? En kun je ze ook fotograferen? En maken ze ook andere geluiden? Wel veel vragen maar de antwoorden zullen mijn nieuwsgierigheid een beetje stillen. Het enige wat erop zit is ook naar Sri Lanka te gaan.
    Groet en blijf vooral gezond. Annelene.