Bloed, zweet en …. - Reisverslag uit Sam Roi Yot, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en …. - Reisverslag uit Sam Roi Yot, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en ….

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

06 Januari 2014 | Thailand, Sam Roi Yot

Zondag 5 januari 2015
Ik heb mijn hoofd gestoten aan een liaan tijdens de beklimming van een steile rots. Gelukkig alleen bloed en verder geen pijn. Mede beklimmers waren erg bezorgd. En het zweet, het is behoorlijk warm, wel boven de 35 graden schat ik. Op de fiets is het heerlijk, maar met lopen heb ik mijn zweetlapje wel nodig. Tranen had ik bijna van ontroering bij de mooie grot die ik heb bezocht.
Na een heerlijk ontbijt met inderdaad soep, een groenteomelet , toast en fruit op weg naar de grot Phraya Nakhom. Eerst een stuk fietsen (12 km) en toen eerst 1 km over een rots klimmen en dalen, toen een baai en daarna nog weer een stuk klimmen naar de grot.
De eerste steile klim en afdaling kan je overslaan door een boot te nemen naar de baai. Die baai is alleen met een boot of over die rots bereikbaar. Een mooie baai waar ook bungalowtjes zijn om te overnachten, ook kan je daar een tent opzetten.
Veel mensen gaan naar die grot, de meesten nemen een boot. Ik niet natuurlijk.
De tocht naar de grot was ook weer behoorlijk klimmen en klauteren, maar je weet niet wat je ziet als je bij die grot bent. Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Sorry meiden, jammer dat jullie er niet bij waren. Het zijn twee enorme grotten vol met stalactieten en stalagmieten, kronkelige lianen en knoestige bomen. Het mooist is het gedeeltelijk ingestorte plafond, waardoor het zonlicht naar binnen schijnt en alles prachtig verlicht. Midden in die zonnestralen staat een koninklijk paviljoen dat in 1890 in de tweede grot is gebouwd. Zo mooi en een kleuren, goudgeel, bruin, groen. Met open mond heb ik staan kijken en ik was het gaatje in mijn hoofd meteen vergeten.
Misschien toch nog maar een keer deze kant op. Ik heb toch wel heel veel mooie dingen gezien. De Mekong ben ik niet vergeten hoor, dat zal altijd mijn favoriet blijven. Een echte vriendin (hè Liesbeth)
Els en Gerda wij hebben toen ook op het punt gestaan om naar een grot te gaan, dat was trouwens niet deze. Wij hebben het niet gedaan omdat het toen nog heter was dan nu. Weten jullie nog. Ik dacht dat ik het weggetje naar die grot zag en ben dat uit gefietst, maar het was hem niet. Misschien ga ik hem nog zien. Ik heb ook echt geen idee waar we toen zaten. Het park is zo groot en je hebt verschillende ingangen.
Ik heb van de eigenaars van het resort tips gekregen van hoogtepunten. O.a. nog een paar grotten en een tempel waar je heel mooi de zonsondergang kan zien. De zonsopgang kan je op het strand aan de overkant van de weg zien. Morgenochtend misschien. Ik ga me hier echt niet vervelen.
De eigenaren zijn heel aardig en gastvrij. De meneer schildert. Hij aapt van Goghs na, maar maakt ook andere schilderijen. Ik zal wat foto’s op de site zetten.
Ze zorgen ook voor het avondeten. Dat is lekker makkelijk. Vanavond krijg ik een salade, want de dame heeft een bruiloft van een ex-collega. Ze is onderwijzeres geweest, maar drie jaar terug gestopt. De meneer heeft ook in het onderwijs gezeten.
Gisteren heeft de dame ook mijn was gedaan. Ik vroeg een teiltje om mijn was te doen, ze zei leg het maar op je warandaatje (blijft een leuk woord) dan doe ik het wel in de wasmachine.
Ik ga een biertje scoren, het is kwart voor vier en biertijd. Bier kan ik hier ook krijgen. Ik hoef eigenlijk het resort niet af.
Samen met het biertje kreeg ik een ligstoel voor het strand. Dat was heerlijk. Het is heel rustig op het strand en ik heb tot half zes op het strand liggen lezen.
Je kan hier wel zwemmen in de zee Annemarie. Dat ga ik morgen denk ik doen en ik eet hier wel sla. Ze gebruiken alleen flessen water.
Maandag 6 januari 2014
Ik ben een beetje verkouden. Komt waarschijnlijk van de airco. Ik doe hem af en toe een beetje aan, want het is erg warm. Ik kan er toch echt niet tegen. Misschien vraag ik wel of ze een ventilator hebben. Die ventilator heb ik nu aanstaan in mijn kamer. Veel beter.
Vanochtend weer een heerlijk ontbijt. Weer soep en een bak sla en papaja.
Daarna ben ik met mijn verkoude hoofd gaan fietsen. Ik ben maar geen bergen gaan beklimmen, daar had ik nu geen puf voor. Ik heb een wandeling door de mangroven gemaakt. Mooi. Kwam weer apen tegen. Deze keer vond ik ze een beetje eng. Ze hebben zelfs de bidon van mijn fiets gehaald. Gelukkig hebben ze hem niet meegenomen, hij lag leeg naast mijn fiets. Het is inmiddels al mijn zoveelste bidon. Die ik van huis had meegenomen was helemaal groen uitgeslagen van binnen en heb ik weggegooid. De tweede was een goedkoop ding, daarna had ik een fles waar ik blij mee was, maar een jongen van een resort ging hem vullen en heeft hem denk ik laten vallen of is er overheen gefietst, was helemaal in de kreukels. De volgende was te groot paste niet in mijn houder. In de fietsenwinkel waar ik mijn km-teller gekocht heeft heb ik de bidon gekocht die ik nu nog steeds heb en tot het einde wil houden.
Na het fietsen ben ik even in bed gekropen en daarna op het strand gaan liggen lezen en zelfs even in zee gezwommen. Het zeewater is gewoon lauw hier.
De ligstoel werd weer gebracht met een biertje. Ik word wel erg verwend hier. Vanavond weer een heerlijke bak eten. Rijst met zoet/zure groenten en mango toe. Ik moest raden wat voor groenten er allemaal in zaten. Ik kwam een heel eind. Paddenstoelen, komkommer, tomaat, lente-ui, wortel, ananas, peultjes, honing. De rest wist ik niet en ben ik ook al weer vergeten. Ik kreeg ook nog een grote kop kruiden thee. Goed voor mijn verkoudheid.
Nog even wat reacties. Inderdaad Ad in Phucket had je ook veel ananas. En wat betreft aangeklede honden, je gelooft het niet, ik heb een hondje met een pamper om gezien. Ik durfde niet te vragen of ik een foto mocht nemen. En iemand had een hondje met een pakje aan met handvaten, leek net een tas met pootjes.
Ik ga foto’s uitzoeken en alles weer op de site zetten.
Vanavond vroeg slapen, hopelijk word ik wakker en is mijn verkoudheid verdwenen.
Doeiii allemaal en veel liefs.

  • 06 Januari 2014 - 14:44

    Paula:

    Ha lieve Jennie, kijk je wel uit voor je mooie hoofd :)! We willen je weer heel terug hoor. Fijn om te lezen dat je verder zo aan het genieten bent. Hier gaat alles goed, ik ben heel blij met je autotje, heerlijk om weer onafhankelijk te zijn. Met Rena gaat het super, ze begint al in zinnetjes te babbelen en staat vaak voor te lezen uit een boek :). Ze is heel lief, geeft bijvoorbeeld klopjes op je rug als je moet hoesten. De 14de krijgt ze een belangrijk onderzoek in het Sophia, laat je weten hoe het is gegaan! Veel liefs van ons..<3

  • 06 Januari 2014 - 17:41

    Ad :

    Hoi zus.
    Wat een prachtige omgeving waar je nu weer bent,mooie wandelingen door
    de jungle . Weet je nog van die grotten waar wij door vaarden? dat was gewoon eng
    zo laag ze waren.Geniet maar weer heerlijk verder .
    gr. Corrie en Ad xxx

  • 06 Januari 2014 - 18:38

    Johanna:

    Hoi lieve Jennie, wel een beetje om jezelf denken hoor en aan ons, want we willen je wel heel terug zien. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Die grot lijkt me helemaal te gek. Ik kan me je tranen van ontroering wel voorstellen. De mensen in het resort zorgen goed voor je, heb je verdiend. Geniet nog lekker.
    Liefs Johanna

  • 06 Januari 2014 - 22:56

    Annemarie:

    Wat een prachtige tempel Jennie, met die bergen, rotsen op de achtergrond.
    Voor mij lijkt zo'n grot een beetje eng, dus niet zo erg dat ik niet bij je was.
    Die klimpartij zal enorm veel conditie van je gevraagd hebben, maar goed dat er medeklimmers bij waren!! Doe je een beetje voorzichtig!
    Vandaag Mariette gesproken die onwijs zin heeft om je te ontmoeten.
    Liefs Annemarie, lekker gezwommen in zee?

  • 07 Januari 2014 - 22:13

    Ted:

    Ha die Jennie, wat een avonturen weer, die grot is echt de max, wat fantastisch mooi, kan mij goed voorstellen dat je daar toch wel even stil van word, vooral het tempeltje dat door het licht beschenen word, prachtig om te zien.
    Hans en ik hadden nog even gegoogled naar de hagedis, hebben hem alleen niet kunnen vinden, maar mooi is hij wel en je hebt hem goed op de foto kunnen zetten.
    Hopelijk heb je geen last meer van je gestoten hoofd en is je verkoudheid ook minder geworden inmiddels.
    We zijn benieuwd wat je na gisteren allemaal weer beleefd hebt, het is iedere keer weer spannend, we kijken er alweer naar uit.
    Blijf genieten en leuke dingen doen.
    Heel veel liefs van ons, Hans en Ted



  • 09 Januari 2014 - 22:22

    Vera V:

    Lieve Jen, wat een avonturen allemaal en ik word er een beetje "jaloers"van. Puur genieten ook van de foto's.
    De grotten zon imposant en prachtig wat een kleuren en dat tempeltje zo in het midden. Het is iets om te schilderen en om te zien of je de kleuren zo kan vangen en trouwens die hagedis wat prachtig die kleuren op dat lijf. Ik blijf uitzien naar de volgende keer, net als al die anderen
    Veel liefs Vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennie

Actief sinds 29 April 2013
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 188415

Voorgaande reizen:

05 December 2023 - 16 Januari 2024

Thailand 2023/24

08 December 2022 - 25 Januari 2023

Thailand op de fiets 2022/23

03 December 2019 - 28 Januari 2020

Fietsen in Noord-oost Thailand

26 November 2018 - 14 Januari 2019

Fietsen door Thailand en Maleisië 2018/19

02 Januari 2018 - 15 Februari 2018

Op de fiets door Thailand 2018

24 November 2016 - 15 Januari 2017

Fietsen door Thailand 2016/17

24 November 2015 - 05 Februari 2016

Vietnam en Thailand op de fiets 2015/2016

24 November 2014 - 04 Februari 2015

Thailand 2014/2015

24 November 2013 - 07 Februari 2014

Thailand

31 Mei 2013 - 26 Juni 2013

Sri Lanka

04 Mei 2013 - 11 Mei 2013

New York

Landen bezocht: