Prachuab Khiri Khan - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Prachuab Khiri Khan - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Prachuab Khiri Khan

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

14 Januari 2014 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Maandag 13 januari 2013
Ingecheckt in het Hadthong Hotel. Een mooi hotel aan de zee. Ik zit nu op het terras aan zee te typen. Ik heb een beetje een rare kamer in de kelder. Maar hij is schoon en compleet en voor weinig (520 inclusief ontbijt). En … ik heb weer BVN. Het blijft leuk om in Thailand heel af en toe naar de Nederlands/Belgische tv te kijken. De douche krijgt een 10, lekker warm en een harde straal met veel water en de kamer krijgt een extra punt vanwege een bedlampje.
Vanochtend afscheid genomen van Eed en Krit. Fijne mensen, maar ja aan alles komt een eind. Toen nog even langs het resort van Mariëtte en Joost gefietst en ook daar afscheid genomen en toen op naar de volgende plek.
De eerste 40 km over de 4020. Die ken ik onderhand wel. Het is niet echt een vervelende weg, maar is uiteindelijk een beetje saai. Na die 40 km 10 km over de grote weg en de laatste 25 weer over een binnen weg. Het was erg warm en er was weinig schaduw. Wel weer ananassen. Het laatste stuk was heel mooi. Aan een meertje een prachtige tempel. Die ga ik morgen bezoeken. En, dat hadden we 10 jaar terug al ervaren Gerda en Els, bij de berg met daar bovenop een tempel, apen. Heel veel.
Om een uur of vier ben ik de 417 treden tellende trap opgeklommen naar de tempel. Het ziet er allemaal wat vervallen uit. Er wordt hard gewerkt aan de trap en tempel. En waar je ook loopt apen. Ze doen niets, maar je moet ze wel in de gaten houden. Els en Gerda jullie herinneren het vast nog wel dat een aap mijn waterflesje jatte. Ted en Hans hebben dat ook meegemaakt. Het uitzicht boven is prachtig. Je kijkt uit over de zee aan de ene kant en het land aan de andere kant. Beneden je zie je ook nog een tempelcomplex, daar ben ik later door heen gewandeld. De apen hebben daar ook aardig huisgehouden. Veel dakplaten hangen erbij of zijn helemaal verdwenen. Na nog wat door het stadje gelopen te hebben, ben ik in het hotel gaan eten.
Morgen ga ik een treinkaartje kopen voor overmorgen.
Dinsdag 14 januari 2014
Wat weer een leuke dag. Eerst langs het station voor morgen. De trein vertrekt om 10 uur en om half tien kan ik kaartjes voor mijzelf en de fiets halen.
In mijn reisgids staat dat er 12 km naar het zuiden een park is met een aquarium. Dat leek mij wel wat voor vandaag. De toegang voor het aquarium was wel bht 20 (€0,50). Het was echt heel leuk. Een beetje het aquarium van Blijdorp in het klein. Ook met zo’n koepel. Veel vissen in alle kleuren. Ook nemo’s. Mariëtte en Joost, die stuiterende vis is een mud skipper. Hij was niet te bewonderen, maar wel een plaatje.
In het park was een loopvlonder door een stuk wedland. Ook leuk. Het lag allemaal aan de zee en de zee is daar zo mooi blauw.
Heen heb ik langs het spoor gefietst en terug door luchtmachtbasis Wing 5. Op die basis heb je van alles. Accommodatie, een prachtige baai, golfbaan, een vliegtuiglandingsbaan, een grote strook strand met ligstoelen, eet- en drinktentjes. Heel bijzonder. En het is er nog druk ook.
En toen was het pas half drie. Gisteren fietste ik langs een meertje met in de verte een tempel. Daar ben ik nog heen gefietst. Het is de Wat Ao Noi. Nou dat was ook weer heel bijzonder. Een nieuwe, houten tempel met veel bijgebouwen waar denk ik de monniken wonen. Bij die tempel een vissershaventje in een prachtige baai. En tegen de berg aan nog een tempeltje. Voor die tempel moest je een trap op. Beneden aan die trap zag ik een bord met ‘reclinning Buddha cave’ (liggende Bhudda?). Wat is dat nou weer. Een lange trap, bijna net zo lang als die van gisteren, maar dan zonder apen. Boven aan die trap een grot. Ik ben niet in die grot gegaan, ik vond hem er eng uitzien. Het uitzicht was prachtig.
Wat lager was wel een heel bijzonder tempeltje met een trap erheen met allemaal schelpen. En ook daar een grot met in de ingang Monnikenbeelden. Ik deed een stap in die grot en de vleermuizen vlogen alle kanten op. Die grot ben ik ook maar niet ingegaan.
Ik heb daar één iemand gezien die ook naar boven klom. Gisteren trouwens ook maar één jongen.
Toen ik terug fietste van het aquarium heb ik nog een tijdje bij een vissershaven staan kijken. Er kwam net een boot binnen. Op zo’n boot zijn zeker 25 man aan het werk. Het krioelt echt op het dek. Leuk om te zien hoe zo’n boot afmeert.
Vanochtend toen ik aan het ontbijten was, zag ik opeens een groep van een stuk of twintig fietsers staan met een volgauto. Ik denk dat ze bij mij in het hotel geslapen hebben.
Het waait nog steeds hard uit het noorden. Ik hoop dat het richting Ayutthaya minder is, anders wordt het aanpoten.
Mijn buik is ook weer vol. Ik heb zoet/zure vis met rijst gegeten met een heerlijke Singha erbij.
Zo de laatste twee dagen staan weer op de computer, ik ga ze op de site zetten met de foto’s.
Het gaat nog steeds goed met mij. Nog een paar dagen en dan is Gerda er. Leuk en lekker Ayutthaya, heel vertrouwd. Ik zit nu al te bedenken waar we kunnen eten. Gerda heeft tenslotte nog een Pad Thai te goed.
Dag allemaal weer en veel liefs van mij.

  • 14 Januari 2014 - 15:59

    Ad:

    Hoi zus: wat een heerlijke fietstochten heb je weer gemaakt,zal wel tegen vallen
    als je over een paar dagen je fiets moet laten staan.
    En wat een prachtige fotos weer, ga genieten met Gerda moet toch ook gezellig
    voor je zijn,en kan ze ook eens wat fotos van jou maken.
    Gr. Corrie en Ad xxx P.S. groeten aan Gerda.

  • 14 Januari 2014 - 19:59

    Johanna:

    Hoi lieve Jennie,
    wat een prachtige foto's. Mooi die overzicht/uitzicht foto's.
    Je maakt weer mooie avonturen mee. Fijn dat Gerda komt.
    Liefs en een knuffel, Johanna

  • 14 Januari 2014 - 20:24

    Ted:

    Fantastische belevenissen weer Jennie.
    Geniet van de terugweg per trein, je komt dan weer allerlei dingen tegen die je op de heenreis ook gezien hebt, toen op de fiets en nu met de trein.
    Na de treinreis weer veel fietsplezier voor en paar dagen en dan..............komt Gerda, leuk vooruitzicht.
    Knuf knuf van ons, Hans en Ted

  • 15 Januari 2014 - 08:08

    Ger:

    Hoi Jen.
    Hier ook maar even een reactie, buiten al het emailverkeer dat we al hebben. Inmiddels ben je als het goed is in Nakhon Pathon, hoop dat het goed ging met de trein. Je foto's van Prachuap Khiri Khan zijn weer mooi.
    Voor mij nog twee nachtjes te gaan, ben blij dat ik een transfer heb kunnen regelen naar Ayutthaya.
    Jen, maak er nog twee mooie etappes van, ik zie er naar uit je eindelijk te zien xxx Ger.

  • 15 Januari 2014 - 16:07

    Vera V:

    Wat weer een fantastisch verhaal. Ik geniet er enorm van, goed van je om niet die enge grot in te gaan.
    Al die treden zou voor m'n knieen niet goed zijn geweest.Alles gaat met mij goed en morgen gaan Carla en ik als het even kan wandelen. Het weer moet wel even mee zitten, vandaag regen en niet echt warm.
    Blijf jij nog even genieten samen met je zussie dan geniet ik weer mee.
    Groetje en liefs ook voor Gerda
    Vera

  • 15 Januari 2014 - 23:28

    Annemarie:

    Hoi Jennie, wat een conditie zal je inmiddels hebben met al dat geklim naast de kilometers op de fiets.Die apen zijn wel erg leuk denk ik zo vlak bij. Die foto met uitzicht op de haven ziet er machtig uit. Toen je die vissersboot zag, had je geen zin om eens een tochtje te maken op zo'n schip? Of vond je het te vol..het weer is heerlijk hè, hier vanochtend met harde wind en snijdend koud toch heerlijk geroeid.
    Geniet nog effe op de fiets want het zit er bijna op, hoewel het natuurlijk heerlijk is dat je zus Gerda komt. Liefs Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennie

Actief sinds 29 April 2013
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 188335

Voorgaande reizen:

05 December 2023 - 16 Januari 2024

Thailand 2023/24

08 December 2022 - 25 Januari 2023

Thailand op de fiets 2022/23

03 December 2019 - 28 Januari 2020

Fietsen in Noord-oost Thailand

26 November 2018 - 14 Januari 2019

Fietsen door Thailand en Maleisië 2018/19

02 Januari 2018 - 15 Februari 2018

Op de fiets door Thailand 2018

24 November 2016 - 15 Januari 2017

Fietsen door Thailand 2016/17

24 November 2015 - 05 Februari 2016

Vietnam en Thailand op de fiets 2015/2016

24 November 2014 - 04 Februari 2015

Thailand 2014/2015

24 November 2013 - 07 Februari 2014

Thailand

31 Mei 2013 - 26 Juni 2013

Sri Lanka

04 Mei 2013 - 11 Mei 2013

New York

Landen bezocht: