Voor de vierde keer in Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Voor de vierde keer in Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Voor de vierde keer in Ayutthaya

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

04 Februari 2014 | Thailand, Ayutthaya

Zaterdag 1 februari 2014
We hebben fietsen gehuurd en zijn eerst naar de Tesco en het busstation gefietst (zitten vlak bij elkaar). We hebben een busticket naar Noord Bangkok gekocht en vandaar gaan er bussen naar Ayutthaya. Dat gaat maandag gebeuren. We hebben ook een paar dagen extra bij The Sixty in Ayutthaya bijgeboekt.
Verder hebben we wat in de omgeving gefietst. Het zijn wel barrels van fietsen. Ik had er eerst een die heel zwaar stuurde en met een versnelling die het niet deed. Op een gegeven moment vloog de ketting er af. Die fiets hebben we omgeruild voor een andere. Ze hadden alleen nog een vouwfiets, maar die fietst wel goed. Gerda heeft een soort transportfiets. Ziet er redelijk uit.
We zijn naar een tempel gefietst en dat was weer een bijzondere tempel, de Wat Ruppharam. Er was bijvoorbeeld een uitkijktoorn van cement die ze een houtenuitstraling hebben gegeven. Allerlei rare beelden, o.a. van een band. Als je in een gleuf 5 of 10 bht stopte begon de band te spelen en te bewegen. Heel grappig.
Bij die tempel hebben we een kaarsje en wierook voor Teuntje opgestoken.
Daarna zijn we naar een meertje gefietst, mooi.
Vanavond stond een band van de vouwfiets leeg. We hebben de fiets teruggebracht en gezegd dat we de fiets morgen weer willen hebben met een geplakte band en dat valt niet mee om dat uit te leggen aan iemand die geen Engels spreekt. Daarna hebben we op de avondmarkt gegeten, natuurlijk padthai. Hij was weer heerlijk.
Net nog even wat gedronken bij een eettentje bij ons in de straat en daar hoorden en zagen we kikkers kwaken. Ook weer heel grappig.
Zondag 2 februari 2014
De dag van de verkiezingen en wij hebben er niets van gemerkt. Geen stemlokalen, geen demonstraties, geen verkiezingsauto’s, niets.
We waren een beetje laat vandaag en toen we richting fietsverhuur gingen zagen we Gerda’s fiets al voorbijkomen. Mijn fiets was er ook niet, stond volgens de meneer bij de fietsenmaker. We hadden al zo’n vermoeden en hadden al bedacht dat we dan zouden gaan wandelen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst naar een overdekte markt en daar heb ik de drakenbootkandelaar gevonden en die heb ik gekocht. Heel mooi. Het volgende was een zondagsmarkt die op een plattegrondje van de stad staat. Niet te vinden, of bestaat niet meer of afgelast vanwege de verkiezingen.
Daarna naar de Tesco, we wilden daar nog wat kopen en vandaar naar de Trat River gelopen. Een brede rivier. Aan de rivier hebben we een biertje gedronken en daar zagen we een Brahaamse Wouw, een grote roofvogel. Hij dook van heel hoog zo naar beneden voor een prooi. Mooi gezicht. Hij wilde niet op de foto. Terug naar het guesthous hebben we een taxi (songthaew) genomen.
Toen het donker begon te worden vlogen er duizenden zwaluwen in de buurt van het guesthouse. Wow, dan is het super om zo hoog te zitten.
We hebben gegeten in een leuk, klein restaurantje vlak bij. Cocossoep en toe mango met kleefrijst. Mmmm
Maandag 3 februari 2014
Voor de vierde maal deze vakantie in Ayutthaya en het is nog steeds leuk om er te zijn. We boffen weer, het Chinese nieuwjaar wordt gevierd.
De tocht naar Ayutthaya ging heel voorspoeding. We hadden een minivan (een soort buurtbus waar hooguit 14 passagiers in kunnen)). Om acht uur vertrokken we uit Trat, wat bijna mis ging. Toen we de kaartjes kochten zeiden ze dat we van halte acht zouden vertrekken. Wij daar keurig wachten. Komt er een mevrouw aan die vraagt of wij naar Bangkok moeten. Vertrok de minivan van ergens anders en was al vertrokken. Zij bellen en toen kwam die minivan weer terug en konden we alsnog mee. Er was nog een dame die bij acht stond te wachten.
Om 12 uur waren we in Bangkok en om 12.20 uur zaten we in een minivan naar Ayutthaya. Daar kwamen we om 14.00 uur aan. De dochter van de eigenaar verwelkomde ons. Heerlijk om weer in the Sixty te zijn. We hebben de kamer van Liesbeth en Annemarie. Mooie grote kamer met de badkamer en suite.
Na de lunch meteen naar de festiviteiten vanwege het nieuwe jaar. Er was een optocht. Heel veel oude en jonge mensen liepen mee of reden mee op versierde karren en auto’s. Veel hadden rode kleding aan. Ook veel prachtig geklede meisjes en jongens en verschillende drumbands. En natuurlijk jongens die in een lange draak slingerend over straat liepen. Een hele belevenis. Vooral oudere dames reageerden heel vriendelijk en vrolijk op ons.
’s Avonds was er van alles te beleven. O.a. veel eettentjes en een podium met een band. Voor die band stonden tafeltjes met stoelen. Ook veel stalletjes met kleding, schoenen en andere spullen. Er waren wat kermisachtige dingen zoals draaimolens voor de kleintjes, ballonnen die je met dartpijltjes stuk kon gooien, ballengooien, enz.
Op een gegeven moment zagen we de draken weer, nu prachtig verlicht. Er stonden palen waar mensen in klommen en waar ook die draken in gingen. Een soort gevecht was het. Prachtig.
Het was me het avondje weer, veel indrukken.
Zoals Ted al schreef ons rondje is klaar. We gaan nog een paar dagen fietsen in Ayutthaya en omgeving.
Veel liefs weer,
PS. Vrijdag de 7e komen we terug. Zonder vertraging landen we om 18.25 uur. Ons vluchtnummer is KL 876.
PS2. We hadden een heerlijke fietsdag vandaag, maar daarover meer in het volgende verslag.

• 04 Februari 2014 - 11:40

Els:

Ha Jennie en Gerda

Grappig dat jullie weer bij sixty zitten.Doe ze de groeten van mij
    Nog lekker de laatste dagen fietsen in de omgeving.
    Nog heel veel plezier.
    Hier alles ok in Gouda.
    Tot vrijdag dikke kus van Els

• 04 Februari 2014 - 14:58

Carla:

Die kandelaar: wat is ie mooi! Prachtig. Zo ook de fotoos van het nieuwjaarsfeest. Wij aten gisteren bij Brett en Taeko heerlijke sushi. Volgens een oude kalender van Japan vierden we het begin van de lente en dat deden we door de boze geesten te verdrijven. Zowel Brett als Taeko kwamen binnen, verkleed als duvel en werden door ons bekogeld met pinda's (moesten eigenlijk bonen zijn). Dit feest heet: Setsubun of mametsu. Mame is boon.
    En ik net zoeken naar de tijd dat jullie aankomen, staat het vervolgens in je bericht. Geniet van de laatste dagen in dat heerlijke Thailand. Groetjes van Evert en mij.

• 04 Februari 2014 - 19:00

Ted:

Ha die meiden, wat een avonturen weer, vooral het fietsenavontuur, echt lachen, geweldig om te lezen en wat super dat de minivan terug kwam om jullie alsnog op te halen, netjes hoor.
    Nu nog even genieten van jullie laatste plek Ayutthaya, lekker nog even fietsen in de omgeving en genieten van het mooie weer.
    De kandelaar is echt geweldig Jennie, vind hem héél mooi, een prachtig Thais aandenken.
    Meiden, maak er nog een paar mooie dagen van.
    Liefs van ons, Hans en Ted xxx

• 04 Februari 2014 - 19:16

Johanna:

Hoi Jennie en Gerda,

wat een avonturen weer, vooral met de fietsen. De foto van de barrelfiets is grappig. Die kandelaar is super zeg, wat ontzettend mooi. Geniet nog even van jullie tijd in Thailand en behouden thuisvlucht. Liefs Johanna.

• 05 Februari 2014 - 09:52

Joost:

Hi Jennie en Gerda, zus die ik alleen van de foto's ken! Mooie verhalen en foto's. Als we ze zien zijn we weer helemaal terug in de sfeer. Terwijl wij weer gewoon met dikke truien en regenjassen lopen zitten jullie nog lekker daar. Het aftellen is zo'n beetje begonnen. We verheugen ons op de Thaise avond die we met Liesbeth en Annemarie gaan organiseren als jullie terug zijn. Ben benieuwd of je ook filmpjes gemaakt hebt, want er staan geen video's op de site, wrs. te groot. Dat moet dan thuis maar want ik heb enkele leuke voor je. Goede reis, and see you
    joost en mariette

• 05 Februari 2014 - 21:21

Ineke:

Weer.genoten van jullie verhalen en foto's. Leuk jullie fietsen! Geniet nog lekker van jullie laatste nacht/ dag en tot gauw. Liefs van Ineke.