Bootje varen - Reisverslag uit Ranot, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Bootje varen - Reisverslag uit Ranot, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Bootje varen

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

10 Januari 2016 | Thailand, Ranot

Leuk hè Sonne en Paul die haan. Hanen zie je hier veel. Eigenlijk bij ieder huis wel. Ik zal af en toe een foto van een haan erbij doen, leuk voor Ed en ook voor jou Johanna.
Hoe zorg je dat je eten krijgt als je elkaar niet verstaat? Dat is eigenlijk heel leuk. We hebben het boekje Point It. Daarin staan honderden foto's van van alles en nog wat. Dieren, groenten, fruit, alles in een hotelkamer, boten, vervoersmiddelen, medisch, noem maar op het staat er waarschijnlijk in. Iets wat iedere reiziger mee zou moeten nemen als je de taal van het land niet goed spreekt. Wij hebben in het Thaï achterin laten schrijven dat we vegetarisch zijn.
Vanavond ook. We wilden papayasalade, niet spicy en zonder tomaat en gebakken rijst zonder vlees, maar met ei. We kregen precies wat we wilden en hebben heerlijk gegeten.
De eigenaresse van het resort is zeven maanden zwanger. Els heeft een grote en kleine Inky voor haar gemaakt. Ze was er blij mee. Het zijn lieve, zorgzame mensen, die willen dat wij het naar onze zin hebben.
10 januari
Vanochtend om zeven uur op een longtailboat gestapt voor een tocht van een uur op het meer. Mooie zonsopkomst. De tocht was boven verwachting. Door velden lotusbloemen, langs een kolonie witte reigers, oerossen die net uit de bagger kwamen en andere ossen die op het water dreven. Vissersmannen op boten en in het water. En veel, heel veel vogels. Helaas vliegen ze op als je dichtbij komt, maar ze staan op het netvlies. De foto's spreken voor zich.
Tussen het grote eiland en het kleine eiland is in 2007 een brug/weg gebouwd ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de Koning. Wij zijn onder die brug doorgevaren en morgen gaan we erover fietsen. De brug is iets van 7 km lang.
En terug kregen we een overheerlijk ontbijt bij het resort. Pancake met banaan en druiven en yoghurt. De yoghurt bewaren we voor de lunch.
Voor de lunch heeft Els (en ik ook natuurlijk) een paar uur met een Thaïse glimlach gefietst. Het was weer erg leuk. Ik stond op de hoek van een weg foto's te maken. Roept een man of ik foto's van zijn winkeltje wil nemen. Ik moest meteen aan jou denken Johanna en heb foto's van het leven in een winkeltje gemaakt. We hebben daar ook drinken gekocht. Je drinkt het dan op bij de mensen van het winkeltje. Dat zijn altijd leuke momenten. Je praat wat met elkaar, voor zover je elkaar begrijpt. Ze willen weten waar je vandaan komt, hoe oud je bent, of je een man hebt en familie, etc. En zij vertellen ook van alles. Zo'n moment maak je minstens 1x per dag mee en is zo leuk.
Ik ga dit verslag al plaatsen, het is al lang zat en ik heb ook genoeg foto's.
En Vera, de Roei is inderdaad nog even weg. Was de nieuwjaarsreceptie gezellig?
Dikke Xxx allemaal van de zussies.

• 10 Januari 2016 - 09:19

Ad:

Hoi zussen het ziet er allemaal weer geweldig uit, leuk dat varen met die longtailboat
    en als je dan nog onder de Brugweg vaart is helemaal geweldig[grapje]
    Die hanen is ook grappig bij veel huizen zitten meest in rieten kooitjes dit is om ze op
    tefokken voor de hanen gevechten,verders weer schitterende fotos ik geniet er van.
    gr. Corrie en Ad xxx

• 10 Januari 2016 - 13:43

Johanna:

Hoi lieve meiden, wat een fantastische foto's, heerlijk om naar te kijken! Die zonsopkomst, wauw! Het lijkt mij ook zo leuk om contact te hebben met de mensen. Je kunt zoveel van elkaar leren en genieten. Als alle mensen wat nieuwsgieriger naar elkaar zouden zijn in plaats van bang, zou de wereld er een stuk gezelliger en leuker uit zien. Jullie doen het goed meiden!
    Zo'n boekje is zeker handig, ik wist niet dat ze bestonden en ik vroeg me inderdaad af hoe jullie eten konden bestellen. Zo'n ontbijtje ziet er goed uit hoor, lekker.
    Lief dat Els Inky's heeft gemaakt.
    Liefs Johanna

• 11 Januari 2016 - 12:42

Ans:

Lieve Jennie en Els, wat een geweldig mooie boottocht en weer prachtige foto's. Bootjes genoeg Jennie om weer een schilderij van te maken. Mooi om zo vroeg op het water te zijn tussen de lotussen, vogels en natuur. Heel leuk om te lezen meiden, jullie contacten met de mensen onderweg, doen jullie goed. Schattige inky's Els, kun je trots op zijn. Jennie wat weer een leuk verslag, ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto's. Vanavond gaan we weer tekenen samen en denken aan je Jennie. Liefs, ook alvast van de andere meisjes, knuffel Ans.

• 11 Januari 2016 - 21:28

Vera V:

Dag Lieve meiden wat een verhalen en wat een prachtige foto's met al die lotus bloemen en die mooie witte vogels en de waterbuffels Blijf nog lekker even genieten want ik geniet mee. De NJ borrel was erg gezellig en druk. Het is ook leuk om het boekje Point it te zien, het staat bij mij ook nog in de kast. Geweldig die boottochten hartstikke leuk. Els hoeveel Inky's heb je al gemaakt??
    Geniet nog lekker door. liefs Vera

• 12 Januari 2016 - 10:50

Sonne:

Hoi Jennie en Els,
    Paul en ik hebben weer samen zitten genieten van het leuke verslag en werkelijk schitterende foto's. Ed in huis gehaald om te haan te bewonderen. In de boot zitten jullie naar mijn idee ook
    met de "Thaise glimlach"? Leuke en erg handige manier van communiceren met dat aanwijsboek. Is voor ons ook wel wat, lost het taalprobleem met de Limburgers op, dat blijft een probleem.
    Groetjes Sonne