Apenroute - Reisverslag uit Taiping, Maleisië van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Apenroute - Reisverslag uit Taiping, Maleisië van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Apenroute

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

18 December 2018 | Maleisië, Taiping

16 dec. 2018
Leuk Ton. Je gaat toch na de kerst weg? Ik heb je een tijdje terug een email gestuurd met wat suggesties. Heb je die ontvangen?
Gisterenavond In Een halal café achtig iets gegeten, waar alleen maar mannen thee en koffie zaten te drinken. Heerlijke mi goreng. Zonder bier natuurlijk. ‘s Middags zat er een aap vlak bij ons onderkomen. We hebben de was maar binnen gezet.
De restaurants zien er meestal niet al te fris uit. Smaakpolitie of keuringsdienst van waren kennen ze hier niet.
In onze kamers weten we altijd waar het oosten is. Er staat namelijk een pijl op het plafond. Moslims bidden naar het oosten.
Vandaag weer een fantastische fietsdag. De apenroute. Honderden apen onderweg.
We reden door een heuvellandschap. Heuveltje op en heuveltje af. Mooi groen is het overal.
Het was erg dampig, niet zo erg als in Nederland hoor. De wolken hingen om de heuvels. Mooi gezicht. Overigens weer lekker fietsweer.
Wat ook het vermelden waard is, zijn de pakhuizen onderweg waar volgens ons vleermuizen wonen. Ze maken een behoorlijk kabaal.
We zitten nu in Taiping, een vroeger tinmijnstadje. Er zijn wat muurschilderingen van vroegere tijden. Het schijnt dat hier de meeste regen valt van Maleisië.
Onze bedden hebben dezelfde Ikea dekbedovertrekken die ik ook thuis heb.
Onderweg op de fiets denk ik vaak hoe bevoorrecht we zijn dat we dit doen, op de fiets door Maleisië. Plaatsen zien, waar je zonder fiets niet komt. Je ziet, ruikt en hoort zo veel. Ook heb je contact met de plaatselijke bevolking. In Maleisië spreekt bijna iedereen wel wat Engels.
17 dec.
Gisteren op de avondmarkt gegeten, één van de grootste die we ooit gezien hebben.
Ons vandaag vermaakt in en rond het prachtige park hier “Lake Garden”.
Nadat de grote tinmijn uitgeput was, liet het stadsbestuur in 1890 de groeve onderlopen en toverde het terrein om in een landschap met meren. Midden in het park is een dierentuin. Het is de grootste en mooiste van Maleisië. De meeste dieren kunnen in omheinde gebieden vrij rondlopen. Veel apensoorten, giraffen, olifanten, krokodillen, nijlpaarden, neushorens, vogels. Er vlogen veel vogels los, waarschijnlijk worden die gevoerd. We hebben er van genoten.
Nog iets grappigs onderweg. Els vraagt aan mij of ik die stekelvarkens heb gezien onderweg, ook doodgereden. Nou nee. Even later: “kijk daar ligt er een”. Is het een schil van een of andere vrucht. Hihi.
Het gaat nog steeds goed met ons. Morgen gaan we weer een stukje verder.
Veel lieve groeten voor jullie. Xxx

• 18 December 2018 - 08:40

Annemarie:

Hoi Jennie en Els,
    Dat was weer een leuk verslag, met mooie foto's, de muur schildereringen de kraanvogels en de zeer forse aap!!
    goeie reis verder, groetjes Annemarie

• 18 December 2018 - 08:50

Blacky:

Het blijft genieten deze verslagen en foto’s...

• 18 December 2018 - 12:00

Liesbeth:

Wat een leuke foto’s jennie, het houdt niet op met de muurschilderingen en wat een mooie route volgen jullie.Annemarie en ik haddden de pijlen op het plafond ook al ontdekt maar nooit bedacht dat dat het oosten aan wees om op de juiste manier te bidden, atheisten als we zijn!
    d
    de fiets staat weer in de schuur en heeft de reis en overstappen zonder kleerscheuren overleefd, geniet meiden maar dat hoef ik niet te zeggen dat gebeurt.

• 18 December 2018 - 17:10

Bettina Drion:

Hi Jen, wat leuk om te lezen. En bijzonder, die apenroute. En inderdaad, jullie zijn bevoorrecht! Ondertussen hard aan het werk hier op de Steven. De kamer ligt vol met 61 hoofdstukken van het manuscript verspreid over de vloer.:-) Heerlijk om hier te werken. Geniet van je vakantie! X