Feesten - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Feesten - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Feesten

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

14 December 2023 | Thailand, Ayutthaya

13 dec.’24

Ayutthaya is gesticht in 1351 door koning U Thong die ontsnapte aan een pokkenuitbraak in Lopburi. In 1767 werd het verwoest door het Burmese leger. De ruïnes van de oude stad worden bewaard in het historische park van Ayutthaya en wordt erkend als Unesco erfgoed.

Vanmiddag zijn we door het prachtige park gefietst. Een genot.

We zijn hier vaker geweest, maar het blijft mooi.

De hele stad wordt trouwens weer omgebouwd voor een groot feest. Er is zelfs een kermis.

De laatste jaren dat we hier waren aten we vaak bij een mevrouw die een eettentje heeft bij de nachtmarkt. Ze was zo blij om ons weer te zien. Haar oude moeder zit iedere dag in het eettentje genietend om zich heen te kijken. Het leek er op dat zij ons ook nog herkende.

Els gaf haar een gehaakt muisje, die liet ze niet meer los.

We hebben vandaag een treinticket naar Surin gekocht. Onze plannen veranderen per dag, tot het een feit is.

We weten nu wat het grote feest is. Ieder jaar wordt er een spektakelstuk opgevoerd over de geschiedenis van Ayutthaya. Dat gebeurt in het historische park. Een stuk van het park is prachtig verlicht. We hebben het vaker meegemaakt. Nu was er een repetitie. Er komen olifanten in voor en paarden en heel veel kinderen. We hebben een klein stukje gekeken. Er wordt veel laserstralen/verlichting gebruikt.

Overal in Ayutthaya zijn watertaps.

14 dec.

We zijn in Surin en hebben een mooie kamer met zwembad.

De trein vertrok precies op tijd.

Met de trein reizen is apart. Er lopen mensen door de trein allerlei eten en drinken te verkopen. Ze roepen dan heel hard wat ze verkopen in het Thai met van die heerlijke uithalen. Bijvoorbeeld: pad thaiiiiiiiiiiii.

Onderweg droge, geoogste rijstvelden. Heel dor. Die mooie, groene rijstvelden zijn zo mooi. En we zagen veelrietsuiker en casave.

We hebben vanavond in het stadje wat gegeten, maar morgen gaan we het verkennen.

Vanaf morgen begint hier een tiendaags feest. Het werd nu opgebouwd. We vallen weer met onze neus in de boter.

Morgen meer over Surin.

We lezen de reacties graag. Bedankt.

Tot het volgende verslag.

Lfs van ons.

• 14 December 2023 - 14:06

Angelique:

Wat een feest weer om jullie verslagen te lezen en mee te mogen reizen.

Knuffel vanuit Zaandam.

• 14 December 2023 - 14:53

Ted:

Jullie genieten weer meiden, Ayutthaya waren Hans en ik 13 jaar geleden, mooi hoor.

Nu weer een mooie treinreis gemaakt naar een totaal nieuwe omgeving (?), is Surin hetzelfde als de Isaan?

Veel plezier en genieten, ook tijdens de feesten.

Liefs van ons, Hans en Ted vanuit een saai, grijs en koud Waddinxveen

• 14 December 2023 - 15:13

Lieneke Castel:

Leuk om te zien dat mensen waar jullie ooit gegeten hebben jullie weer herkennen. Weer een feest in Surin. Jullie vallen met je neus in de boter. Gezellig genieten samen. Zijn er nog olifanten in Surin?

Gr. Lieneke en Hans

• 14 December 2023 - 16:52

Mary V Vliet :

Weer veel nieuwe en oude belevenissen. Met het pondje en de trein de fietsen kunnen altijd mee. En een feestje op zijn tijd is ook altijd leuk en gezellig

.ik ben benieuwd hoeveel km jullie al hebben gereden. Gr van mij en tot hoors.

Mary v Vliet

• 14 December 2023 - 18:35

Hermien:

Els, je muisjes! Die herinner ik me ook nog als ik 100 ben.

Zussen, geniet van de feesten. Ik zou zo mee willen doen!

Verder geniet ik enorm van jullie reisverhalen.

• 14 December 2023 - 22:18

Liesbeth:

good old memories in Ayutthaya; het eettentje op de hoek van de nachtmarkt met oma ,de olifantenshow en op de markt daarachter kocht ik ooit de zelfgemaakte papieren vogeltjes die nu in de kerstboom hangen. leuk,leuk, leuk

Is het nog steeds zo warm Jen of raken jullie eraan gewend?

ik geniet mee

• 15 December 2023 - 22:25

Nelleke:

Hallo Jennie en Els, wat leuk om weer zo’n uitgebreid verslag te lezen. Bijzonder dat je dan ook weer iemand ontmoet die jullie daar kennen. Hier in Gouda was het kaarsjesavond, was ook mooi. Groetjes Nelleke.