Fullmoon - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Fullmoon - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Fullmoon

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

23 Juni 2013 | Sri Lanka, Negombo

Zaterdag 22 juni
Vandaag staat in het teken van Ted en Hans en Amara die alle drie hier naar toe komen. Ted en Hans komen met de taxichauffeur Ajith uit Pinnawela en Amara met de bus uit Talpe. Voor Ted en Hans komen willen wij taart in huis hebben, we willen namelijk Ted haar verjaardag vieren. Wel een week te vroeg, maar leuk om het hier te doen. Gisterenavond hebben Els en ik hun huisje een beetje versierd. Slingers van Sri Lankavlaggetjes, een Sri Lanka vlag en wat ballonnen. Voor het ontbijt zaten we al op de fiets, want we wilden thuis zijn als Ted en Hans zouden komen. En …. wat een verrassing. We werden tijdens het fietsen staande gehouden door Indika. Hij zit niet in Dubai, maar werkt in het Jetwing Hotel vlak bij ons guesthouse. Zijn Dubai avontuur ging niet door omdat zijn jongste dochter ziek werd en in het ziekenhuis belandde. Het fijne weten we er nog niet van.
Om half 10 waren Ted en Hans al bij het guesthouse. Heel gezellig om ze weer te zien. Hetzelfde geldt voor Ajith. Rond 12 uur zal Amara aankomen op het busstation in Negombo en Ajith wilde mee hem ophalen. Amara belde om half 12 dat hij was aangekomen. Wij met z’n allen naar het busstation in Negombo. Geen Amara. Ajith belde hem en jawel hij stond niet in Negombo, maar in Colombo. Ajith heeft hem gezegd een taxi te nemen naar het guesthouse, dat werd een tuktuk en om 2 uur was Amara ook gearriveerd. Ajith was inmiddels al vertrokken terug naar Kandy.
Fijn weerzien met Amara. Met Amara hebben we de taart gegeten. Op z’n Sri Lankaans, eerst allemaal een hapje van één stuk.
We hadden aan de eigenaar van het guesthouse gevraagd om een matrasje voor Amara in één van de huisjes. Tot onze verbazing biedt hij Amara een eigen huisje aan en daar hoeven we niets voor te betalen. Een man met een goed hart.
Vanmiddag hebben we een biertje met Indika gedronken en Gerda gebeld. Zowel Indika als Gerda vonden het leuk om elkaar te spreken. Voor morgen, full moon, zijn we uitgenodigd om dit met Indika te komen vieren in zijn woonplaats met familie en vrienden. Het vollemaansfeest in juni heet: Poson Full Moon Day, processies ter herinnering aan de verspreiding van het Boeddhisme in de 3de eeuw voor Christus.
Zondag 23 juni
Amara vertrekt vandaag weer naar Talpe. Hij neemt de bus van kwart over acht vanaf Negombo en moet overstappen in Colombo. Om half vier is hij dan weer thuis. Ted en Hans brengen hem met een tuktuk naar het busstation en we ontbijten als ze terug zijn.
Na het ontbijt springen we weer op de fiets. We gaan nu ten noorden van Negombo fietsen en willen gewoon weggetjes pakken die er leuk uitzien, verdwalen dus. Ja en dan kom je ook op plaatsen als bijvoorbeeld een vuilnisbelt. Wat een stank en op die vuilnisbelt lopen allemaal koeien en honden en zwermen met kraaien vliegen in het rond. Ja, ze moeten toch hun troep kwijt. Voorbij die vuilnisbelt kwamen we bij een kokosnotenfarm terecht. Het zag er erg verlaten uit allemaal. Er loopt een modderige weg doorheen die op een gegeven moment op houdt bij een lagune. Heel mooi plekje.
Onderweg op de gewone weg zijn veel dakpannenbakkerijen en stalletjes waar ze alle maten messen verkopen. Apart is dat je dan niet één dakpannenbakkerij en stalletje met messen ziet, maar wel tien naast elkaar. En in ieder stalletje dezelfde messen en bij de fabrieken dezelfde dakpannen.
Verder zagen we bij een huis een gele sportwagen (?) staan. Een trotse eigenaar was hem aan het afstoffen en we mochten foto’s maken. Toen moesten wij in de auto stappen en maakten ze wel tien foto’s van ons.
Ook kwamen we een vierpersoonsfiets tegen, een heel mooie nieuwe.
Vanwege het fullmoon feest kan je op plaatsen waar veel boeddhisten wonen eten. Tijdens het fietsen zagen we dat er ijsjes en drinken werden uitgedeeld. Er staan rijen mensen te wachten om een ijsje of een beker drinken in ontvangst te nemen. ’s Middags en ’s avonds wordt er eten uitgedeeld. Vegetarisch. Indika belt net en we hebben om zes uur ergens afgesproken. We gaan met de fiets.
We zijn net terug van het fullmoon gebeuren. Indika kwam ons halen met de brommer met zijn vrouw en twee dochtertjes. Het was ongeveer 5 km hier vandaan. We gingen naar een tempel, kregen bloemetjes en wierook. Die bloemetjes moesten we steeds met een paar tegelijk bij een Boeddhabeeld neerleggen en de wierook buiten opsteken en in een pot zetten. Het is een heel mooie, grote tempel met een grote Boeddha buiten en een liggende Boeddha binnen en nog heel veel andere Boeddha’s. Wat nou precies de bedoeling was weten we niet. Morgen zien we Indika waarschijnlijk weer en dan moet hij ons dat maar eens uit de doeken doen.
Het is weer een lang verhaal geworden. Ik stop er nu mee het is bedtijd.
Wat nog wel leuk is om te weten: er zitten hier heel veel kleine eekhoorntjes rond het huisje.
Tot het volgende berichtje en bedankt voor de reacties.
Lfs van ons.

• 23 Juni 2013 - 20:59

Marit:

Kunnen jullie die 4-persoons fiets niet een dagje huren?

Leuk verslag weer, wat een gastvrije mensen overal.
    Mooie foto's ook, helaas zijn ze niet allemaal te zien, sommige laden maar voor de helft. Zal later nog eens kijken.

Morgen alweer jullie laatste volle dag, geniet ervan!!

• 24 Juni 2013 - 06:12

Carla:

Ook liefs van ons en maak iets moois van de laatste reisdag.

• 24 Juni 2013 - 14:36

Els:

Leuk verslag weer en de foto's maken het compleet