Bolaven en Champasak - Reisverslag uit Champasak, Laos van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Bolaven en Champasak - Reisverslag uit Champasak, Laos van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Bolaven en Champasak

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

03 December 2014 | Laos, Champasak

2 december
Gisteren zijn we Laos binnen gefietst na een fietstocht over een weg die op en neer ging met een paar behoorlijke klimmetjes. Het voordeel van klimmetjes is het uitzicht als je boven bent. Regelmatig hadden we uitzicht over het Sirinthon stuwmeer.
Bij de grens stond een rij van zeker wel honderd vrachtwagens. Wij moesten eerst een uitreisstempel van Thailand halen en daarna een visum voor Laos.
Na de grens was de weg vlak. De kinderen gillen hier nog harder naar ons dan in Thailand. Wat wil je ook, vier van die dames op de fiets. We vallen op.
Bij de grens zagen we de eerste wereldfietsers. Een stel uit de VS op een tandem.
We verblijven in Pakse. Dat is de op een na grootste stad van Laos. We zitten in hetzelfde guesthouse als in 2010.
We hebben gisteren bij een Indiaas restaurant gegeten. Het eten was heerlijk.
We hebben de eerste regenbuien gehad. Op de fiets een kleine buitje, toen we in het guesthouse waren kwam het met bakken naar beneden. Dat frist op.
Vandaag hebben we met een busje met chauffeur de Bolaven rondgereden. De Bolaven is een hoogvlakte met een gemiddelde hoogte van 1200 meter. Er wordt o.a. koffie, thee, rubber, casave en kardamon verbouwd. Wij hebben drie watervallen bezocht en bij alle drie hebben we in 2010 geslapen. Verder hebben we nog een oorspronkelijk dorpje en een weverijtje bezocht. Bij het weverijtje waren ze casave aan het hakselen. Overal zie je casave en koffiebonen te drogen liggen. Onderweg zie je ook veel kleine, oorspronkelijke dorpjes. Wel bijzonder om dit allemaal vijf jaar later nog een keer te zien en dan met een busje.
3 december
Vanochtend naar Champasak gefietst. Eerst de brug over de Mekong en daarna een vrij nieuwe, strakke weg aan westkant van de Mekong genomen. We hebben een guesthouse met huisjes met een waranda met uitzicht over de Mekong.
Vanuit hier kunnen de Wat Phu bezoeken. Dat is een Khmertempel in het Mekongdal en een trekpleister van Laos. Het ligt ongeveer 10 km van het guesthouse.
En Tedje, we fietsen hier rechts. Het is zelfs weer wennen en af en toe moeten we elkaar toeroepen “Rechts”.
De laatste dagen is het redelijk bewolkt met af een toe een buitje. Helemaal niet erg.
Dit was het weer. Bij jullie bijna Sinterklaas. Nog even lief zijn voor het cadeautje en dan weer de beest uithangen.
Dikke xxxx van ons.

• 03 December 2014 - 09:24

AnneMarie:

Beste dames,

Het klinkt fascinerend en ziet er prachtig uit! Veel plezier en ik blijf lezen..Groetjes, AnneMarie Z

• 03 December 2014 - 13:55

Annemieke:

We zijn jullie weer met veel interesse aan het volgen, temeer daar wij over een maand ook die kant op gaan. Ja, je krijgt er zin in bij het lezen van die mooie verhalen en het zien van de foto's. Geniet van dit alles, wij genieten mee , veel groeten van ons

• 03 December 2014 - 17:49

Ger:

Hallo stoere meiden!
    Wat een mooie foto's zeg en wat een goed idee dat jullie het Bolavenplateau met een busje hebben gedaan. Te mooi om over te slaan.
    En.....wat is hakselen? :) Combinatie van hakken en husselen?
    Geniet ervan, in gedachte reis ik met jullie mee xxxx Ger

• 03 December 2014 - 20:50

Carla:

Mooie lapjes. Ben nog steeds bezig met de voering van mijn jas. ;-)

• 03 December 2014 - 23:07

Ans:

Wat geniet ik met jullie mee, zo leuk om jullie te volgen. Wat een schatje in die hangmat en Jennie weer een mooi verslag. Groetjes aan je meisjes en genieten maar weer.
    Lieve groetjes...

• 06 December 2014 - 11:03

Vera:

Het is weer fantastisch wat jullie allemaal weer zien. De foto is bijzonder leuk jullie staan er prachtig op, wat zit er in het bekertje? Allen een lieve groet, want nu moet ik weer aan het dichten vanavond Sint feest.
    xx Vera