Roeiwedstrijd op de Mekong - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Roeiwedstrijd op de Mekong - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Roeiwedstrijd op de Mekong

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

07 December 2014 | Laos, Don Không

4 december
Gisteren naar een fantastische voorstelling geweest in Champasak. De film ‘Chang’ uit 1928 met muzikale begeleiding van plaatselijke musici. De regisseur was de maker van King Kong.
En ook gisteren raakten we aan de praat met een fietser, blijkt het Fabian Fuchs te zijn die in het team van Jan Raas heeft gefietst, o.a. de tour de France.
Vanochtend een prachtige zonsopkomst boven de Mekong.
Na die prachtige sunrise naar Wat Phu. Dat is die oude Khmer tempel. Floortje Dessing is daar geweest voor een reisprogramma. Even googlen.
5 december
Vroeg op want we wilden een flinke ruk maken, de Mekong afzakken aan de westkant naar Mounlapamok. En wat een verrassing, Sinterklaas weet ons zelfs in Laos te vinden. Voor alle vier een zakje kruidnootjes met een gedichtje er bij. Bedankt lieve Sint.
De fietstocht naar Mounlapamok was wisselend. De eerste 20 km een asfaltweg en de rest van de 75 km onverhard. Stukken die goed te doen waren, maar ook met grote gaten, stenen en diepe plassen. De fietsen en wij zagen er niet uit. Overal rode bagger. Verschillende keren moesten we de bagger tussen onze banden en spatborden halen omdat het wiel niet meer draaide. Het was wel een prachtige tocht door heel kleine dorpjes en duizenden sabaidies. Onderweg hield de weg op en moesten we met een pontje over. De pontdame trok de pont langs een touw naar de overkant.
Er was een incidentje. Op een gegeven moment stonden er een stel mannen op de weg en mochten we niet verder. Waarom, geen idee. Niet echt leuk. Er kwam een onderwijzer bij die een beetje Engels sprak en toen mochten we verder. Waarschijnlijk vonden ze de weg te slecht en dat klopte wel, maar terug was geen optie. En we zijn geen kleine kinderen en bedenken zelf wel waar we fietsen.
Mounlapamok is een heel rommelig plaatsje met alleen oranje/bruine gravel. Alles heel stoffig en een rotzooi op de grond. Er was een guesthouse die best te doen was. Ook was er een leuke markt en hebben we in een restaurantje langs de weg verrukkelijke noedelsoep en groenten in oestersaus gegeten met natuurlijk Beer Lao.
Vanochtend met een bootje de Mekong over en op naar Don Khong (Don is eiland). 30 km over een asfaltweg zonder schaduw. Warm, maar het schoot wel op.
Naar Don Khong weer met een bootje en een drukte daar. Op het water en langs de kant. Wat bleek, roeiwedstrijden met draken boten. Dat was leuk. 12, 22 en 35 persoonsboten. Duizenden mensen en een heel grote markt, ook wel een hoop herrie daardoor hier.
Gelukkig waren er in een guesthouse nog twee kamers vrij, want voor de rest was alles zo’n beetje vol.
In het guesthouse in Champasak hadden we leuk contact met een stel uit Belgie en en stel uit Duitsland. Die zitten nu ook hier op het eiland. De Duitsers zaten zelfs in hetzelfde bootje naar het eiland als wij. De Belgen zitten in een guesthouse naast ons.
Gerda hakselen doe je met een hakselaar en is eigenlijk bedoeld om bijvoorbeeld takken klein te maken en in dit geval casavewortels.
Wat betreft de stuwdammen in de Mekong heb ik het volgende gevonden. Wij hebben er nog niet een gezien. Laos wil er zeven bouwen in de Mekong, maar dit heeft gevolgen voor de visserij en landbouw. Vietnam is er ook fel op tegen vanwege de vruchtbaarheid in de Mekongdelta. Een optie is om ze in de zijarmen van de rivier te bouwen.
Vera in de bekertjes zit joghurt, dat eten we ’s ochtends met cornflakes.
Wij zijn op dit moment miljonair. 1.000.000 kipp is ongeveer 100 euro.
Carla nog een nachtje en dan ben je weer een jaartje ouder. Eelco, Ewald, Patrick, Willem, Michael en Peter nog twee nachtjes en dan gaat jullie avontuur beginnen. Ik hoop dat er af en toe iets op facebook komt en ik jullie een beetje kan volgen. In ieder geval geniet er van en doe voorzichtig.
Eelco veel plezier bij Ajax vanavond, wij gaan naar de radio luisteren.
En Ad heb je Eelco zijn uitdaging gezien of heb jij doe gespronsord?
Weer heel veel xxxxjes voor iedereen. We maken het nog steeds uitstekend en vinden het erg leuk hier.

Foto’s plaatsen gaat waarschijnlijk niet lukken. Beroerd wifi hier.

• 07 December 2014 - 10:12

Ineke:

Wat geweldig weer! Krijg ook zin. Veel plezier verder met elkaar. Xxx

• 07 December 2014 - 18:57

Ted:

Hoi meiden, wat is het toch genieten daar bij jullie, leuk ook de roeiwedstrijden, je had zeker best wel zin om ook even in te stappen Jennie, hier alles oké, vandaag reptielenbeurs in Houten gehad, was weer een succesje, afgelopen donderdag was er een Thais echtpaar bij ons op de kwekerij, in de pauze raakte ik met ze aan de praat, had hun ook over jullie verteld en over onze reis door Thailand in 2010, had ze netjes begroet en bedankt in het Thais, was een erg leuke ontmoeting met deze twee mensen, veel plezier weer verder meiden en blijf genieten, xxx uit een nat en koud Nederland

• 07 December 2014 - 21:23

AnneMarie Z:

Hier waait een wilde wind en klettert de regen, morgen ook regen, dus dames, geniet ervan! Groetjes, AnneMarie.

• 07 December 2014 - 22:17

Ans:

Wat weer geweldig allemaal om mee te maken Jennie en leuk die roeiwedstrijden.liefs Ans

• 10 December 2014 - 01:36

Kees Bijl:

Hoi Jennie en de rest van het kwartet,
    De Zaanspetter redactievergadering ging heden niet door mede wegens een gebrek aan kopij en leden die kennelijk elders wat leukers te doen hadden. Dus is er even tijd om een reactie te geven.
    Jullie zijn hier "hot news" met de nadruk op "hot". We leven met jullie mee, verruimen onze blik en zijn natuurlijk een beetje bezorgd. Al liggen er begrijpelijk ook gevoelens van afgunst op de loer,"als ze nou maar genoeg zonnebrandsmeersel hebben en niet met die wintersport hoogtezon hoofden terugkomen". Maar goed, je hebt al begrepen dat hier de blaadjes inmiddels allemaal op de rails zijn gevallen en het echt winterbanden weer is. Jullie hoeven heus geen heiwee te hebben, alhoewel we kunnen melding maken van een zeer geslaagde snerttocht met gast optredens van sinterklaas met een losrakende baard en een opapiet ( hier te lande een 'hot item') met echte grijze baard én de zelfgemaakte erwtensoep was errug lekkur. Bedankt voor de mooie 'roei'foto, ziet er heel spectaculair uit en komt in de volgende Zaanspetters te staan. We nemen de vrijheid ook wat begeleidende tekst te citeren en het risico dat een aantal roeileden zullen overstappen naar de kanovereniging maar op de koop toe.
    Tot gauw
    Kees