Zoutwinnerijen - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Zoutwinnerijen - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Zoutwinnerijen

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

20 Januari 2015 | Thailand, Phetchaburi

18 januari
Een middag op de veranda is ook niet verkeerd. Wat een geluiden van vogels en kikkers. En ook kijken naar de vogels, heerlijk. De kikkers laten zich niet zien. Van deze plekken willen we er meer.
Vanochtend hebben we in de omgeving gefietst. Heel mooi. We hebben nu ook pomelo (grote grapefruit) gezien en er groeit hier guave.
Weer zo heerlijk gegeten ’s avonds. Kleefrijst met papayasalade. Mmmm
Laten we nu toch voor het eerst BVN op tv hebben. Kunnen we zo het journaal zien.
19 januari
Vandaag de trein over de markt zien rijden in Samut Songkhram. Dat is zo grappig om te zien. Vier keer per dag gaat de trein over de markt, twee keer heen en twee keer terug. Samut Songkhram is het eindpunt. De markt wordt paraplumarkt genoemd. Er staan parasols en dekzeilen over de markt. Als de trein er aan komt wordt dat omgeroepen. Parasols en dekzeilen gaan opzij, de groenten en andere spullen worden van de rails gehaald en als de trein voorbij is, staat alles er weer in een mum van tijd.
Vanmiddag hebben we de Golf van Thailand gezien. We zijn de Mae Khlong (rivier die uitkomt in zee) langs gefietst. Veel scheepswerven hier en weggetjes met stijle bruggen over zijriviertjes, waar weer mooie longtailboten in liggen. Mooi fietstochtje.
20 januari
Vandaag naar Phetchaburi verkast. Mooie tocht langs een zoutwinninggebied. Mannen en vrouwen waren bezig om het zout naar een opslagruimte te brengen. Eerst werd het op hoopjes geschraapt, waarna het in manden werd geschept. Die manden werden aan een juk gehangen en zo weggebracht. Wat sjouwen die mensen, zeker 20 kg en dat af en aan.
Het laatste stukje weer rijstvelden met zijn vogels.
We hebben weer een mooi, nieuw onderkomen. White Monkey Guesthouse. Vorig jaar logeerde ik hier ook.
Phetchaburi is vooral bekend vanwege een paleis van Rama IV en een tempel op de top van een heuvel. Ook schijnt hier het lekkerste snoep vandaan te komen. Het snoep wordt gemaakt van de suikerpalm en wordt vooral door thuiswerkers gemaakt.
Er is een festival hier aan de gang bij en rond het paleis en de tempel op de heuvel. Na alle nieuwsgierig makende verhalen gaan we daar heen. Er zijn aan de voet van de heuvel kraampjes met eten, de tempel is verlicht en om negen uur is er vuurwerk.
In het volgende verslag meer over het festival. We blijven hier trouwens twee nachten. Ted we gaan ook nog naar de tempelgrot. Die is maar 5 km hier vandaan.
Onderweg naar Phetchaburi kwamen nog een stel wereldfietsers uit de UK op tandem tegen. Zij fietsen van Hanoi (Noord Vietnam) naar Singapore. Blijft leuk om collega’s tegen te komen.
Nou lieve lezers, dit was het weer.
Een dikke knuf van de zussies.

• 20 Januari 2015 - 10:18

Ted:

Wauw meiden, wat leuk allemaal weer, de trein door de marktkraampjes is echt super, had er al filmpjes over gezien, zó grappig en het fietspaadje op de 1e foto, lijkt mij heerlijk om te fietsen daar.
    Wat leuk dat jullie vlakbij de tempelgrot zitten, dan inderdaad ook maar even gaan bekijken, als ik het mij goed herinner waren er ook veel apen buiten, veel plezier weer in en rondom jullie nieuwe plek
    xxx voor jullie 3tjes

• 20 Januari 2015 - 11:01

Liesbeth:

Tjoh wat gaaf die zoutvelden enwerkers en ook de markt met trein, mag ik ook?

• 20 Januari 2015 - 11:08

Ad :

Hoi zussen:
    ziet er weer leuk uit , wat betreft de pomela eet ze wel optijd en ga er geen dagen
    mee slepen achter op de fiets want dan rotten ze . (grapje) maar we hadden er ervaring mee.
    Mooi al die vogels en varaan. Markt is echt grappig veel filmpjes van gezien.
    Veel fiets plezier maar weer.
    gr. Corrie en Ad xxx

• 20 Januari 2015 - 18:56

Johanna:

Hoi meiden,
    Gave verhalen en foto's! Was je vorig jaar ook niet op die paraplumarkt Jennie, Ik herinner me het verhaal en de foto. Wat een zware baan voor die zoutdragers, die krijgen vast onderbetaald, zout kost bijna niets! Die vogels en varaan zijn ook heel bijzonder. Leuk om de fietsers tegen te komen. Wissel je dan veel informatie met elkaar uit? Geniet nog lekker van het land en van elkaar en nog veel plezier.
    Liefs en een dikke knuffel van Johanna.
    P.s. ik begin jullie nou wel erg te missen hoor!

• 20 Januari 2015 - 22:24

Ans:

Lieve alledrie,
    weer zo'n leuk verslag van jullie belevenissen. Het lijkt mij ook heerlijk om te fietsen tussen de palmbomen op die mooie paadjes. Wat doen die zoutdragers zwaar werk zeg en dat met die temperatuur. Mooie vogelfoto's weer Jennie. Geniet er maar van samen...
    Liefs en knuffel, Ans

• 22 Januari 2015 - 22:47

Annemarie:

Hoi meisjes, wat een bijzonder gezicht die zoutvelden! Leuk om die pomepo te zien groeien, pas Geleen heb ik er nog een gekocht bij AH! Heerlijk steeds weer die afwisseling van die lekkere fietpaatjes en en de drukte van de stad. Lfs. Annemarie

• 22 Januari 2015 - 22:48

Annemarie: