Honderden openbills - Reisverslag uit Prakhon Chai, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Honderden openbills - Reisverslag uit Prakhon Chai, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Honderden openbills

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

22 December 2023 | Thailand, Prakhon Chai

21 dec. ‘23

In de buurt gefietst en wat is het hier mooi. Over onverharde weggetjes, langs een droog irrigatiekanaal. Buffels die in de geoogste rijstvelden staan. Een mevrouw die een stel buffels uitlaat. Een traktor met aanhanger vol hooibalen en mannen. Mannen die iets in het kanaal aan het doen zijn. Wat, geen idee.

Een tempel die er erg verlaten uitzag. En een houtskooloven.

En toen op zoek naar een lunch. In een onooglijk tentje staat een mevrouw met een vijzel. Dat betekent papayasalade. De meneer zegt waarschijnlijk: ga maar zitten komt goed. Wij wel kijken wat de mevrouw doet. We wijzen de pepertjes aan en schudden ons hoofd, hetzelfde met de tomaten. Er gaat suiker in de vijzel, nootjes, vissaus en nog het een en ander. We mogen proeven en verrukkelijk. Nu nog even rijst erbij en klaar. En de rekening: 40 thb is € 1. We hebben het maar verdubbeld.

Ohja, onze buurman is niet Duits, maar Zwitsers, Zürich.

22 dec.

Na het ontbijt afscheid genomen van onze mooie homestay. Op naar Prakhon Chai. 50 km met viertje in de rug.

We rijden op de 2445. Een mooie, rechte weg. Deels twee- en deels vierbaans. Onderweg geoogste rijstvelden en suikerriet. Prima rit.

En dan nu een echt hoogtepunt. We zagen openbills in de lucht en een zijweg. Daar stopten we en een mevrouw in een auto stuurde ons de zijweg in naar een uitkijktoren. Oké. Doen maar. Vanuit de uitkijktoren keek je over geoogste rijstvelden.

Maar toen we terug fietsten naar de weg, zagen we in de bomen honderden nesten met openbills. Wow wat mooi. We hebben een hele tijd naar dit moois staan kijken. De gote openbills vlogen af en aan om de kleine eten te brengen.

Nu zitten we in een hotel met mooie kamer en een zwembad. Ziet er super luxe uit.

Vanochten toen we wakker werden was het 16 graden, toen we wegfietsten 18 en nu 24 (vier uur). Een stuk minder warm.

We hebben het nog steeds naar ons zin.

Jullie zijn kerst aan het voorbereiden en wij het vervolg van onze reis.

Lfs.

• 22 December 2023 - 12:33

Bettina:

Wat bijzonder, Jennie. En nu lekker in een luxe hotel, welverdiend allebei![e-1f60d]

• 22 December 2023 - 13:04

Liesbeth:

wat heerlijk meiden en de sfeer en natuur ,de foto’s en je leuke schrijfstijl doen dat ik even met jullie meefiets [e-1f61c][e-1f600][e-1f64f]

• 22 December 2023 - 15:02

Margreet Koot:

Wat fijn zo, samen in jullie verrukkelijke Thailand. Heerlijk eten oor een prikkie en lekker slapen. Wat wil je nog meer. We willen jullie route en accommodatie wel op schrift. Wie weet komen we daar ook nog ns.

Liefs, Margreet en Frans

• 22 December 2023 - 15:43

Sonne:

Leuk reisverslag weer en ik leer nog eens wat! De naam Openbill, nooit eerder gehoord. Zag het op de foto natuurlijk, maar moest het ook opzoeken.

• 22 December 2023 - 15:54

Nelleke:

Hoi Jennie en Els, hier druk met de voorbereidingen voor kerst.Leuk om te zien en te lezen dat jullie zo lekker genieten. Mooie tijd nog samen en tot ziens in het nieuwe jaar.

Groet Nelleke[e-1f384][e-1f9d1]‍[e-1f384]

• 22 December 2023 - 16:00

Wil:

Openbill: heb het even moeten googelen.

Wat een mooie avonturen weer!

Liefs van mij

• 22 December 2023 - 18:59

Mary V Vliet :

Zoals al jullie volgers wist ik tot nu toe niet wie of wat openbills zijn maar we leren zo weer iets nieuws. Dat eten is wel heel erg goedkoop daar moeten ze toch ook nog iets aan verdienen. Dames nog lang niet naar huis. Nog veel plezier

Gr Mary v Vliet

• 23 December 2023 - 10:48

Blacky Swart:

Prachtige foto’s en verslag weer. Ga lekker zo door…

• 23 December 2023 - 15:37

VeraVoogd:

Wat een heerlijke verslag is het weer geworden. Kunnen julie me even uitleggen wat grote open Bills zijn ? Zijn het insecten ?. Wat is het heerlijk om zo weg te zijn. Ik wens jullie eigen toch een gezellige Kerst toe en een hele goede jaaarwisselijng toe en voor het nieuwe jaar al het goede wat er maar te wensen valt. Liefs Vera

• 23 December 2023 - 23:00

Ferry :

Verrukkelijk meereizen. Bij jullie op de bagagedrager.

• 23 December 2023 - 23:48

Hermien:

Prachtig jullie tocht. Ik volg elk verslag op Google Earth. Jullie vorige Stay kon ik perfect vinden en ook de lange rechte weg.

Hele mooie kerstdagen( hier in Nederland zijn we inderdaad druk met de voorbereidingen) en leer ons maar veel nieuwe begrippen: zoals de openbills. Ook opgezocht natuurlijk.

En fijn dat het wat koeler is. Die hitte is niets voor mij. Veel plezier en tot het volgende verslag.