Mijn laatste wandeling - Reisverslag uit Westzaan, Nederland van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Mijn laatste wandeling - Reisverslag uit Westzaan, Nederland van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Mijn laatste wandeling

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

11 Mei 2013 | Nederland, Westzaan

Voor het laatste ontbijt heb ik mijn tas alvast ingepakt. Ik vlieg ’s avonds en de tas kan bij Georgia blijven. Ik heb besloten om een taxi te nemen naar het vliegveld en niet de trein. Je moet drie keer overstappen en drie keer sjouwen met je tas. Geen zin in.
Bij het ontbijt is weer een Nederlands stel uit Nijmegen. Lekker om even Nederlands te kletsen.
Na het ontbijt de tas naar Georgia gebracht en gewacht tot ze een taxi besteld heeft. De taxi is er om 18.15 uur, ik heb de hele dag nog.
De wandeling die ik bedacht heb, is door Harlem, de wijk waar ik deze week gewoond heb. Een goede keus. Harlem is mooi met bijna geen hoogbouw, voornamelijk vier of vijf verdiepingen. Je ziet bij veel huizen aan de buitenkant de brandtrappen die je ziet in Amerikaanse series, zoals Friends en Seinfeld. In een straat zijn woningen met houten veranda’s en kleine voortuintjes. Schijnt alleen in deze straat voor te komen in New York die veranda’s.
Je ziet hier veel Afro-Amerikaanse cultuur en mensen. Ook hier heel veel kerken. Ik heb deze week ontelbaar veel kerken gezien van allerlei religies. Hier ook de hoogste kerk van de VS St. John the Divine. Even naar binnen denk ik, moet je $ 10 betalen. Nou, laat maar zitten. Bij die kerk is een prachtig park met een gigantisch bronzen beeld: King of Freedom. In Nederland zou zo’n beeld al gestolen zijn en omgesmolten.
In deze wijk ook veel winkeltjes, o.a. een winkeltje met de laatste R&B mode. Ook het Apollo theater waar veel sterren geboren zijn. Ella Fitzgerald, James Brown, Michael Jackson etc. hebben hier opgetreden. 12 mei treedt Charles Bradley op. Een paar dagen eerder en ik was zeker naar dit concert gegaan.
Ik heb een mooi museum bezocht: Studio Museum Harlem. Een museum voor moderne kunst van voornamelijk kunstenaars van Afrikaanse afkomst. Je krijgt als senior korting in musea en andere gebouwen, de korting varieert vanaf 62 tot 66 jaar. In dit museum hoefde ik maar $ 3 te betalen.
Het laatste gedeelte van de wandeling ging door het Hudson Park, door de campus van Columbia University met het beroemde bronzen standbeeld van Alma Mater met haar uitgestrekte armen en het leerboek geopend op haar schoot en eindigt bij Tom’s Restaurant waar de acteurs van Seinfeld aten en de hit van Suzanne Vega ‘Tom’s Diner’ op gebaseerd is.
Daar ben ik op de metro gestapt richting kamer. Onderweg nog een biertje gedronken en gegeten en in een parkje vlak bij mijn kamer naar honkbal zitten kijken. Er wordt veel gesport in de vele parken in New York.
Nog even iets over de straten in New York. Als je het door hebt vind je zo de weg. Je hebt van Noord naar Zuid lange Avenue’s met haaks daartussen genummerde straten. Je zoekt dan het straatnummer tussen twee avenue’s en klaar is kees. Het bed en breakfast zit op 120 street tussen Malcom X Avenue en Fifth Avenue. De metro’s hebben meestal de straatnummers.
De taxi was keurig op tijd en ik was ondanks de drukte op de weg op tijd op het vliegveld. De vluchten waren ook op tijd en ik werd opgewacht door Els en Suus. Suus heeft boodschappen voor me gedaan de lieverd.
Ik ging met prachtig, warm weer weg uit New York en kwam in de kou terug in Nederland. De verwarming staat weer aan.
Ik heb een heerlijke week gehad en hoop ooit nog eens in New York te komen. Wel even sparen, want het kost wel wat.
Nu beginnen met de voorbereidingen voor Sri Lanka. 31 mei vlieg ik daar heen met Els, Ted en Hans.

  • 12 Mei 2013 - 17:06

    Hans En Ted:


    Ja Jennie, het zit er weer op en je hebt je nog aardig weten te vermaken op je laatste dag in New York, mooie dingen heb je weer gedaan.
    Nu weer terug in ons koude kikkerlandje, 12 graden vandaag, brrrrrrr, dat zal over 3 weken wel anders zijn als we eenmaal in Sri Lanka zijn, ik verwacht een graadje of 33, heb er veel zin in om met Hans en jullie op pad te gaan, we hebben zulke mooie plannen.

    Liefs van Hans en Ted

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennie

Actief sinds 29 April 2013
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 189426

Voorgaande reizen:

05 December 2023 - 16 Januari 2024

Thailand 2023/24

08 December 2022 - 25 Januari 2023

Thailand op de fiets 2022/23

03 December 2019 - 28 Januari 2020

Fietsen in Noord-oost Thailand

26 November 2018 - 14 Januari 2019

Fietsen door Thailand en Maleisië 2018/19

02 Januari 2018 - 15 Februari 2018

Op de fiets door Thailand 2018

24 November 2016 - 15 Januari 2017

Fietsen door Thailand 2016/17

24 November 2015 - 05 Februari 2016

Vietnam en Thailand op de fiets 2015/2016

24 November 2014 - 04 Februari 2015

Thailand 2014/2015

24 November 2013 - 07 Februari 2014

Thailand

31 Mei 2013 - 26 Juni 2013

Sri Lanka

04 Mei 2013 - 11 Mei 2013

New York

Landen bezocht: