Weer terug in Nederland - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Weer terug in Nederland - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Weer terug in Nederland

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

29 Januari 2020 | Nederland, Zaandam

Afsluitend verhaal
We zijn weer thuis na een rustige vliegreis.
Het welkomscomité bestond uit: Carla, Ted, Evert, Henk en Eelco.
De fietsen en de tassen waren er snel en toen was het echt voorbij. Els ging naar Gouda en ik naar Zaandam. We gaan elkaar missen. ‘s Ochtends alleen wakker worden. Geen route meer uitstippelen voor de volgende dag. Moeten we weer zelf voor het eten zorgen. We hadden heerlijke acht weken.
Het was een goede keuze om de Mekong af te zakken en door de Isaan te zwerven. De Isaan is een mooi stuk Thailand, waar niet veel toeristen komen. Het is één groot tuinbouwgebied met rijst, casave, rubber, groentes enz.
Op de fiets de Isaan ontdekken is een aanrader. Je ziet, ruikt en hoort alles. Onderkomens zijn er genoeg, de mensen zijn vriendelijk, nieuwsgierig en behulpzaam. De wegen zijn goed en rustig. 100% genieten.
Overal wordt eten gemaakt, veel kleine restaurantjes op straat en op de markten. Je ruikt overal eten en dat eten is zo heerlijk.
Onze fietsen hebben het goed gedaan. Mijn fiets had wat startproblemen, de remmen en versnellingen. Dat is goed verholpen door de kundige fietsenmakers in Thailand. Els haar snelbinder begaf het, maar dat wordt in Nederland opgelost.
We zijn niet ziek geweest. Els hoeste ‘s morgens de eerste weken, maar dat was het.
Het verkeer is geweldig, men houdt rekening met ons en elkaar. Er wordt niet getoeterd, alleen als we weer eens een duim kregen. We voelden ons veilig en welkom.
We hebben veel vogels gezien, vooral bij de rijstvelden. Meestal zitten ze op de electriciteitsdraden.
Honderden tempels hebben ons pad gekruist. De bevolking in dit gebied is voornamelijk boeddhistisch. Je ziet weinig moslims en moskees, in tegenstelling tot het zuiden van Thailand. Wel zie je af en toe een katholieke kerk.
Met het thuisfront hadden we contact door middel van facetime. Een uitkomst.
Zwarte draad door de vakantie was helaas het plotselinge overlijden van Annemarie en Paul. Zij fietsten de hele dag met ons mee. Bij de kleine winkeltjes en de biertjes was Annemarie er bij en bij ieder bamboebosje Paul. We gaan jullie missen.
We hebben ruim 2050 km gefietst, meer dan we verwacht hadden toen we begonnen.
We hebben in 40 onderkomens geslapen. De één mooier dan de ander.
Vaarwel mooi Thailand, tot de volgende keer.
En lezers, bedankt voor de reacties. Het was heerlijk om iets van jullie te horen.
En de lezers die nu nog door Thailand reizen, een fijne tijd. En ..... genieten doe je nooit met mate.
Dag allemaal.
Lieve groeten van Els en Jennie.

• 29 Januari 2020 - 14:04

Johanna:

Lieve Jennie en Els, fijn dat jullie een goede vlucht hebben gehad en weer veilig thuis zijn. Natuurlijk is het genieten op zo'n vakantie, maar jullie konden het overlijden van Annemarie en Paul alleen maar samen verwerken en dat lijkt me moeilijk. Fijn dat jullie i.i.g. elkaar hadden. Ze zijn vast en zeker meegereisd met jullie. Sterkte voor hier en ik zie jullie gauw. Liefs en een dikke knuffel, Johanna

• 29 Januari 2020 - 14:14

Ad:

Hoi zussen welkom thuis van jullie prachtige reis wij hebben ook
    weer heerlijk mee kunnen genieten nu weer op naar het normale leven
    gr. uit Zevenhuizen
    Corrie en Ad xxx

• 29 Januari 2020 - 14:20

Sonne:

Dag Jennie en Els,
    Ik heb genoten van jullie prachtige reis, de interessante verhalen en schitterende foto's. Gaf me de nodige afleiding. Liefs Sonne

• 29 Januari 2020 - 16:16

Ton Den Hout:

We volgen jouw verhalen al een paar jaar. Vanaf toen jullie in de Mekongdelta fietsten. Dat was op voorbereiding van onze reis naar Vietnam.
    We vonden jullie verhalen weer erg boeiend. Fantastisch hoe jullie dat doen.

• 30 Januari 2020 - 08:06

Els:

Weer thuis, maar wel vreemd om mijn slaapmaatje te missen.
    Het was weer een heerlijke tijd en erg genoten van het heerlijke weer en de mooie natuur.en de lieve mensen.
    lfs Els