Ban Khan Pia en Ban Paeng - Reisverslag uit Ban Paeng, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Ban Khan Pia en Ban Paeng - Reisverslag uit Ban Paeng, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Ban Khan Pia en Ban Paeng

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

05 December 2013 | Thailand, Ban Paeng

Dinsdag 3 december 2013

Vanochtend vroeg uit de veren en geen spannende markt. Om half acht zaten we op de fiets. Onbewolkt weer en weinig wind. We hadden ongeveer 60 km voor de boeg en het was weer heerlijk om weer onder weg te zijn. De eerste kilometers fietsten we weer over kleine wegen door kleine dorpjes. Dat betekende kuilen en honden ontwijken. De laatste kilometers gingen over de 212 en dat was op en neer. Naar boven even afzien, maar naar beneden heerlijk. Onderweg weer aan de Mekong op de stoeltjes koffie gedronken. Doel van de reis vandaag is een Homestay in Ban Kham Pia, dat betekent Tamarinde dorp. Els, Gerda en ik hebben in 2008 drie nachten in dit dorpje geslapen. Voor we naar het dorpje fietsten eerst even wat boodschappen doen in Bueng Khla en hebben daar meteen geluncht. Zal maar niet schrijven wat we gegeten hebben, want het lijkt net of we altijd hetzelfde eten.
Na de lunch naar het dorpje en op zoek naar de homestay van Lood. Niet te vinden natuurlijk. Het halve dorp bemoeide zich ermee en we werden naar een soort resort met heel basic rieten huisjes in een prachtige omgeving. Ik weet nog van 2008 dat daar Lood zijn tuin was. Nu staan er 5 huisjes en de zesde is in de maak. Els en ik hebben een piepklein huisje met een bed en dat is het en Annemarie en Liesbeth hebben een iets groter huisje met een bed, maar ook een badkamer. Een wc en een ijskoude douche. We vinden het super hier. We hebben natuurlijk nog niet geslapen, maar dat gaat vast wel goed komen. In het dorpje hebben we biertjes en yoghurtjes gehaald. Dit resort (!) is van Lood. Hij is er alleen niet. Hij is een dag of vijf naar (geen idee). Zijn zus heeft gekookt, we kregen dus wel eten. Rijst met groeten en vlees en bananen toe. We betalen hier voor de huisjes Bht 300 totaal. Bth 75 pp is nog geen € 2 pp. Voor het eten betaalden we Bht 200 is € 1,25 pp.
We zijn niet alleen. Er is een meisje (Kate) uit Hongkong. Ze is blij dat wij er zijn, dan is ze niet alleen en kan met ons praten. In dit dorp praat men bijna geen Engels. Lood spreekt wel Engels, maar die is er niet.

Donderdagochtend vroeg 5 december 2013
Verjaardag van de Koning en Sinterklaas. We zijn benieuwd of we hier iets van de verjaardag merken.
Gisteren weer een leuke fietsdag met weer een mooi onderkomen. We zitten nu in Ban Paeng in het Rubtawan Resort. We kijken uit op een klein meertje.
Vannacht hebben we het steenkoud gehad in de huisjes en we waren dan ook vroeg uit de veren en weer op tijd op pad. De ijskoude douche hebben we overgeslagen.
Omdat we vroeg beginnen te fietsen zijn we zo rond de middag in ons volgende onderkomen. We hebben dan de middag om nog het een en ander te doen.
Naast ons resort is een restaurant. Daar hebben we eerst geluncht en een biertje gedronken. Dolle pret hadden we daar. Aan een grote tafel naast ons was een groep mensen aan het lunchen, waarschijnlijk collega’s. De baas van het gezelschap had wat buttons op. Els ging meteen in haar voorraad cadeautjes kijken om buttons van het ziekenhuis waar ze werkt te halen. Zat dat hele gezelschap met een button van het Groene Hart Ziekenhuis op. We hadden zo’n lol met die mensen. Ze leerden ons wat Thaise woordjes en we moesten op de foto met ze.
In 2008 waren we hier ook. Toen hadden we leuk contact met de eigenaar van het resort: Tò. Gisteren zagen we hem, maar hij zag er niet zo goed uit. Hij was wat afwezig en uiteindelijk snapte hij wie we waren.
Na de lunch allemaal ons wasje gedaan, dat hangt lekker te drogen.
Eind van de middag zijn we de omgeving op de fiets gaan verkennen. Toen we op zoek waren naar een eettentje sprak een man met golfclubs ons aan. Hij wilde weten waar we vandaan kwamen en het hele riedeltje. Toen hij hoorde dat we wat wilden eten, wist hij een eettentje aan de Mekong. Oké daar dan maar heen. Het was wel handig dat hij er bij was, kon hij ons helpen met eten uitzoeken. We hebben daar heerlijk gegeten. Rijst met omelet en zoet/zure groentes.
Terug bij onze huisjes nog een bakkie en weer vroeg naar bed.
Gerda jij zal dit allemaal wel met heimwee lezen.
Dit was het weer. Wie Sinterklaas viert, een fijne avond en hopelijk zien we jullie allemaal terug en hoeven we niet naar Spanje om iemand daar op te zoeken.
Wij blijven hier nog een nachtje.
Lfs en xxxx van ons vieren.
PS: Sint is vannacht langsgekomen. Een fantastisch gedicht en voor allemaal drie chocolade muizen.
PS2: Vanmiddag Tò ontmoet en het was weer de oude Tòn van 2008. Ook zijn moeder weer gezien. Ze was zo blij om ons te zien.

• 05 December 2013 - 01:36

Els:

Leuk verslag weer en wat zijn wij lekker relax, alleen maar genieten

• 05 December 2013 - 10:43

Vera Meester:

Lieve groeten uit een winderig landje .
    Storm opkomst!
    Wat is het fijn om jullie verslag te lezen,
    Lieve Meisjes genieten he!
    Liefs Vera

• 05 December 2013 - 10:54

AnneMarie Zwikker:

Dag Annemarie en andere dames,

Wat leuk om jullie avonturen zo mee te maken! Ik ga jullie volgen! Hier koud en waarschuwing voor super storm..Groetjes AnneMarie.

• 05 December 2013 - 14:19

Ineke:

Inderdaad een erg klein hutje !! Weer genoten van jullie verhalen. Liefs

• 05 December 2013 - 17:59

Carla:

Kunnen we het weer even ruilen? Lijkt me heerlijk om zo te fietsen.
    Hoewel de avond binnen doorbrengen met een warm huispak aan (of gloeiende houtblokjes), een goed boek en een glas rode wijn valt ook niet te versmaden.
    Ladies heerlijk dat jullie zoveel plezier hebben. Groetjes van EVert en mij.

• 05 December 2013 - 19:23

Johanna:

Leuk om jullie verslag weer te lezen. Mooie foto's! Lijkt Ans haar huisje wel. Jullie hebben haar wel op een idee gebracht. Ze gaat er ook poten onder doen! Wij gaan straks met z'n tweetjes cadeautjes uitpakken. Nog heel veel plezier en wij hpen nog vele leuke verslagen te lezen. Liefs Ans en Johanna

• 07 December 2013 - 22:29

Uut:

Hé lieve meisjes , wat beleven jullie veel en wat is het heerlijk om jullie verhalen te lezen . Iedereen in de buurt geniet ervan . Hier is alles weer rustig na een enorme storm..heel heftig. En jullie daar in de korte broek op Koningsdag"...mmmmmm. Groeten , ook namens de buurtjes. Uut.

• 08 December 2013 - 13:45

Annelene:

Héééééé......eéééérlijk dat buiten zijn! Veel genoegen en ....... Fietsplezier voor alle vier! Annelène