Verjaardag van de koning en Nakhon Phanom - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Verjaardag van de koning en Nakhon Phanom - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Verjaardag van de koning en Nakhon Phanom

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

06 December 2013 | Thailand, Nakhon Phanom

Vrijdag 6 december 2013
Wat een fantastische belevenis gisterenavond. Het meemaken van het feest vanwege de verjaardag van de Koning. Tò en zijn familie vertelden over het feest. Het was vlakbij het resort. We kwamen om 6 uur het terrein op en er waren allemaal eetstalletjes met heerlijk eten. Kippenpootjes, soep, gebakken rijst, iets met noedels, bananen, mandarijnen, en nog veel meer. En het kostte helemaal niets. Scholen en bedrijven zorgden voor het eten. Wij moesten met iedereen op de foto. We waren in korte broek en de meesten waren heel mooi aangekleed, maar dat maakte niets uit. Wij voelden ons zo welkom. We werden zelfs voorgesteld aan de vrouw van de burgemeester en ook met haar moesten we op de foto. Er was een groot podium waar traditioneel op gedanst werd. Iedereen stak op een gegeven moment een kaars aan, wij kregen alle vier ook een kaars. Tijdens het branden van de kaarsen werden liederen gezongen. Er werd uit volle borst meegezongen. Er was vuurwerk en aan het eind werden er wensballonnen opgelaten, een soort papierenzakken met een vuurtje eronder. Wij moesten helpen bij het oplaten van die ballonnen. Erg indrukwekkend allemaal. .
De moeder van Tò en zijn vrouw zagen er ook prachtig uit. Een avond om nooit te vergeten.
Overdag hebben we in de omgeving gefietst. Eerst de winkelstraat, omdat we wilden ontbijten. Maar dat lukte niet. Ze eten hier toch voornamelijk rijst. Over die winkelstraat deden we al meer dan een uur. Er was ook een grote markt.
Na de winkelstraat richting Mekong gefietst. Onze grote vriendin zoals Liesbeth de Mekong noemt. Ook daar geen ontbijt. Men vindt het vaak ook eng omdat ze geen Engels spreken. Toen maar ontbeten met koekjes.
Daarna zijn we om het meertje gefietst waar het resort op uitkijkt. Langs een water/ijsfabriek waarnaast ze voor de eigenaar en paleisje aan het bouwen zijn, een Dallashuis. Iets verder waren een man en vrouw mandjes aan het vlechten van bamboe. Er wordt veel tabak verbouwd. Je ziet onderweg schuren en ovens om het tabak te drogen. Nu is het daar de tijd niet voor, de plantjes zijn nog heel klein. Weer iets verder waren mannen kokkels in het water aan het zoeken. Er viel zoveel te zien, dat we over een paar kilometer al een uur deden.
Bij het resort hebben we geluncht en daar kwam Tò met zijn vrouw bij ons zitten. Zijn moeder en vader kwamen er ook bij en het was dan ook weer heel gezellig.
De rest van de dag staat hier boven.
Vandaag was het de bedoeling dat we in Tha Uthen een onderkomen zouden zoeken. De weg was op sommige stukken heel slecht en we moesten dan ook goed opletten om de kuilen te ontwijken. Hele stukken waren ook heel baggerig. Ze sproeien de weg nat vanwege het stof en dat veroorzaakt van die rode bagger. De fietsen zien er niet meer uit en moeten nodig schoon gespoten worden.
In Tha Uthen was alles vol. Alles bezet door studenten die daar iets hadden. Naar Nakhon Phanom was nog 25 km fietsen. We hadden er al 69 opzitten en waren het zat. Daarom hebben we ons met pickup naar Nakhon laten brengen. Dat regelen kost niet veel moeite. We zaten ergens wat te eten. Er was een vrouw die Engels sprak en een andere vrouw en man die een pickup hadden. Zij wilden ons wel brengen voor bht 400 = nog geen € 10. Deal was gauw gesloten.
We kwamen langs een nieuwe brug over de Mekong naar Laos. Daar stopte hij, zodat we die konden bekijken. Aardige, vrolijke mensen.
Na afgezet te zijn in Nakhon een prachtig nieuw hotel gevonden en daar zitten we nu.
Ik stop er mee. Ga zo slapen. Fijn weekend allemaal.
Oja, het verdwenen geld staat weer op mijn rekening. Joepie!
Heel veel lieve groeten van ons vieren en bedankt voor de lieve reacties. Daar genieten we van.

• 06 December 2013 - 15:16

Johanna:

Dat zijn zo van die kippenvel momentjes. Dat is geen toeval, ze vallen jullie toe. Veel plezier en ook een fijn weekend. Xxx

• 06 December 2013 - 16:42

Angelique:

Prachtig verslag weer!
    Yaira vroeg me toen ze het feest van de koning op tv zag: wat zou je doen als je Jennie nu zag op tv? Ik zei dat ik dan heel hard ging zwaaien :). Dat vond ze maar raar maar moest er ook om lachen :)
    Ik geniet weer met jullie mee!
    Xxx, Angelique

• 06 December 2013 - 19:41

Ad:

Wat een feest he van de koning.Echt genieten ik heb er aan gedacht.
    Wat betreft het fietsen schoonmaken doet mij denken aan Ko sukorn was ook zo,n prut zooi,we konden niet eens meer fietsen.
    gr. Adxxx

• 06 December 2013 - 22:49

Vera V.:

Wat een belevenissen allemaal en ik geniet van de foto's vooral van jullie achterkanten(konten)
    Het is wel bijzonder om deze verjaardag mee te maken. Ik vind het heel verstandig om die laatste 5 km niet meer te fietsen. Ik ben nu nog bezig met de gedichte, want morgen vier ik de Sint. Lukt wel allemaal.
    Vandaag was het hier rot weer en NIET geroeid te veel wind en hagel.
    Geniet verder lekker en fijn weekend.
    Gr. xx Vera

• 07 December 2013 - 00:01

• 07 December 2013 - 00:02

• 07 December 2013 - 00:02

• 07 December 2013 - 00:03

• 07 December 2013 - 00:21

Jennie Van Paassen:

Ad, dat eiland waar onze fietsen onder de bagger zaten was Ko Yao Noi, vlak bij Phuket. En toen was het veel erger. Toen kwamen we niet eens meer vooruit met de fietsen.

• 09 December 2013 - 14:18

Ad:

Inderdaad was Ko Yao Noi.We hadden wel een mooi onderkomen om de hoek daar.
    Wat een schitterend resort was dat.
    gr. Ad xxx