Lekke band, Amphawa en Samut Songkhram - Reisverslag uit Samut Songkhram, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Lekke band, Amphawa en Samut Songkhram - Reisverslag uit Samut Songkhram, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Lekke band, Amphawa en Samut Songkhram

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

27 December 2013 | Thailand, Samut Songkhram

Donderdag 26 december 2013
Vanochtend met een kort oponthoud vertrokken uit Damnoen Saduak. Gisteren mijn fiets schoongemaakt en de ketting gesmeerd en helaas een lekke band. Toch maar opgepompt met de hoop dat die vanochtend nog vol zou zijn. Helaas leeg. Ik heb een nieuwe band (had ik bij me) bij een brommerwinkel om laten leggen. Ik kan het zelf ook wel, maar zij doen het zo snel en makkelijk. Ik mocht er niets voor betalen. De oude band meteen geplakt en er zaten twee lekken in. Ik denk dat ik een nieuwe band koop als ik een fietsenwinkel zie.
Ik ben gaan fietsen met het idee ik zie wel wat ik tegen kom. Ik wilde nog wel in de buurt blijven, want het is zo mooi hier. Na een km of 15 zag ik een resort, zag er wel luxe uit: Baantip Suanthong (banthip.com). Ik denk, vragen staat vrij. Inderdaad veel te duur, tussen de 1000 en 2300 bht. Een medewerker vond het allemaal wel interessant zo’n vrouw alleen op de fiets en vroeg waar ik allemaal geweest was en hoeveel ik over had voor een kamer. 500 bht zei ik. Hij overleggen met de eigenaresse en die vond mij ook wel stoer. En jawel ik mocht een kamer voor 500 bht inclusief ontbijt. Ik kon nog kiezen uit twee kamers ook. Ik zit nu in een kleine kamer met een eenpersoonsbed. Als ik de gang uitloop, is er een groot balkon met uitzicht op de rivier Mae Khlong. Er is ook een heel mooie tuin. Die medewerker zei me dat ik in de buurt goedkoop kan eten. Ze hebben wel een restaurant, maar dat is prijzig. Ik vroeg hoe de prijzen lagen. Hoog als je iets neemt met vis of garnalen, maar gebakken rijst met groenten is 60 bht zei hij. Toen hij hoorde dat ik geen vlees eet, vertelde hij dat ze 80% van de groenten die ze gebruiken zelf verbouwen, biologisch. Hij vindt het erg leuk om Engels met me te praten en spreekt ook goed Engels.
Na wat getut te hebben, zoals een kopje thee, wasje, lezen, weer op de fiets gestapt en weer zo mooi gefietst. Kleine betonplaten weggetjes van misschien twee meter breed. Hier zie je bijvoorbeeld weer veel pommelo’s. Er waren nog kleinere weggetjes, maar die durfde ik toch niet alleen te doen. Als jullie er nog bij waren meiden, hadden we die genomen.
Wat wel vervelend is, zijn steeds die blaffende honden die op je af komen. Ik kan helaas niet zo mooi fluiten als Annemarie. Ik stap af en ga schreeuwen en stampen en dat helpt. Dan druipen ze af.
’s Avonds bij het eten de zon onder zien gaan in de Mae Khlong.
Vrijdag 27 december 2013
Eelco en Suus vertrekken vandaag voor 3 ½ week naar Amerika. Ben benieuwd hoe ze het hebben. Ze reizen een groot deel met de trein en een stuk met de auto.
En ik ben vanochtend weer op de fiets gestapt en zit nu in Samut Songkhram in hotel Maeklong. Van buiten ziet het er niet uit, maar de kamer is mooi en splinternieuw. Ze zijn het hotel aan het opknappen.
Samut Songkhram is een grote, drukke stad, vooral ten noorden van de Mae Khlong. Ik heb hier de leukste markt ooit gezien. Een gedeelte van de markt staat op de spoorbaan overdekt met dekzeilen. Als er een trein aankomt halen ze de dekzeilen weg, de spullen worden van de rails gehaald en als de trein weer weg is, wordt alles weer opgesteld. Zo grappig.
Na vijven is de stad een grote nachtmarkt. Leuke stad. Vanmiddag ben ik met de pont naar de zuidkant van de Mae Khlong gegaan. Daar is het heel rustig. Daar zijn wat scheepswerven. Het was heel leuk fietsen daar. Ik wilde eigenlijk helemaal tot aan de zee fietsen, maar dat was toch een beetje ver. De Mae Khlong mondt uit in de zee (Golf van Thailand). Ik hoopte mangroven te zien, maar die houdt ik te goed. Het was weer een heerlijke dag.
Morgen ga ik naar Phetchaburi. We zijn daar onze eerste fietsvakantie 10 jaar geleden in Thailand begonnen, maar hebben toen niets van de stad gezien.
Het weer is nog steeds heerlijk. Niet te heet overdag en ’s avond en ’s nachts zelfs een beetje fris. De wind komt nog steeds uit het noorden en ik fiets naar het zuiden. Komt goed uit.
Ik stop er mee, ga foto’s uitzoeken en alles op de site plaatsen.
Weer veel liefs van mij. Ik hoop dat ik voor oud en nieuw nog wifi heb. Zo niet, allemaal een goede jaarwisseling.

  • 27 December 2013 - 15:50

    Ineke:

    Weer genoten van je verslag en foto's. Mijn werkdag zit er bijna op. Ik ga zo naar huis. En dan in het weekend de (fiets)tassen pakken. Lekker..... bijna !!!

  • 27 December 2013 - 16:40

    Annemarie:

    Hoi Jennie
    Mooie actie van je met dat luxe resort, en leuk dat die mensen zo'n respect hadden voor de stoere solowereldfietser! Terecht trouwens! Wat een grappige ervaring met die markt over de spoorrails, goed die foto erbij want ik kon me er geen voorstelling van maken! Hartstikke leuke foto's trouwens, die met die gekleurde kokosnoten, leek meer een opslagplaats voor de bolletjes katoen van Els!
    Ik hoop dat je snel de zee zal zien!!
    Liefs Annemarie

  • 27 December 2013 - 17:01

    Liesneth:

    Wat zie je er goed uit Jennie en wat machtig allemaal he,je ego blijft maar groeien met al deze ervaringen.ZoalsAnnemarie ook al schreef de foto's vooral die van de markt op het spoor zijn zo beeldend,ik heb steeds het gevoel of ik er een beetje bij ben en dat wil ik ook,dat wil ik ook!
    Vandaag voor het eerst weer gewerkt en ook voor het laatst gewerkt met mijn collega; afscheid genomen na 15 jaar prettige samenwerking!
    Tja en de lekke band volgens mij is twee keer scheepsrecht.
    Op naar de kust!
    Liefsbeth

  • 27 December 2013 - 23:15

    Johanna:

    Lieve Jennie,
    wat een heerlijk verslag weer. Bizar een markt op de rails, bij ons niet voor te stellen! Zie je toch duidelijk het verschil in het leven daar en hier.Hier moet alles snel, snel, snel en liefst nog sneller.
    Leuke foto van jou. Komt ie voor op je nieuwe fotoboek van Thailand?Zou wel leuk zijn. Een stoere vrouw alleen op de fiets in Thailand. Ans vindt je verslagen ook er leuk, ik heb ze voor haar uitgeprint. Wil je de rest ook met een mailtje sturen. De foto's kijkt ze hier af en toe.Veel plezier nog en hopelijk geen lekke banden meer.
    Liefs en een dikke knuffel, Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennie

Actief sinds 29 April 2013
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 190448

Voorgaande reizen:

05 December 2023 - 16 Januari 2024

Thailand 2023/24

08 December 2022 - 25 Januari 2023

Thailand op de fiets 2022/23

03 December 2019 - 28 Januari 2020

Fietsen in Noord-oost Thailand

26 November 2018 - 14 Januari 2019

Fietsen door Thailand en Maleisië 2018/19

02 Januari 2018 - 15 Februari 2018

Op de fiets door Thailand 2018

24 November 2016 - 15 Januari 2017

Fietsen door Thailand 2016/17

24 November 2015 - 05 Februari 2016

Vietnam en Thailand op de fiets 2015/2016

24 November 2014 - 04 Februari 2015

Thailand 2014/2015

24 November 2013 - 07 Februari 2014

Thailand

31 Mei 2013 - 26 Juni 2013

Sri Lanka

04 Mei 2013 - 11 Mei 2013

New York

Landen bezocht: