Kanchanaburi II - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Kanchanaburi II - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi II

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

22 December 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Zaterdag 21 december 2013
Vanochtend na het ontbijt mijn intrek in een ander guesthouse genomen, VN-guesthouse. Mooie huisjes op en aan het water. Ik heb een kamer op een vlot en het is af net of ik weer op de boot ben. Het klotst en gaat heen en weer. Fijne kamer, veel beter dan de vorige en voor bht 100 meer. En wifi op de kamer. En hier is ook veel reuring. Het is gewoon erg druk in Kanchanaburi.
De tassen op de kamer gebracht en daarna op zoek naar een km-teller. Ik zag een Thai op een giant met een km-teller en vroeg hem of die hier te koop is. Hij wees mij een fietsenwinkel, maar die was gesloten. Bij de Tesco dan misschien. Ik daar heen gefietst, maar die hadden ze niet. Later in de middag was de fietsenwinkel wel open, maar helaas geen km-teller. Het gaat denk ik niet lukken. In Bangkok waarschijnlijk wel, maar dat is iets te ver.
Na deze zoektocht naar de brug over de River Kwai geweest. Indrukwekkend, maar vreselijk druk. Busladingen met toeristen worden hier afgezet.
Vanmiddag eerst de begraafplaats bezocht. Duizenden mensen liggen hier begraven, ook heel veel Nederlanders. De begraafplaats ziet er keurig uit, wordt goed onderhouden. Toen nog wat in de buurt gefietst. En ook hier, uit de stad en het is meteen mooi. Ik heb eindelijk een foto van een bijeneter. Hij bleef even zitten voor de foto.
Ik zit nu op mijn warandaatje met mijn fiets naast me. Ik heb de fiets naar beneden gesjouwd en door mijn kamer op het warandaatje gezet. Ik zal er een foto van maken.
Ik heb besloten om nog een dag hier te blijven. Wat ik ga doen weet ik nog niet, maar sowieso naar de twee musea.
Ik heb iets leuks gevonden waar ik hierna heenga. Dat is het gebied tussen Ratchaburi en Samut Sakhon. Daar is een grote floating market en heel veel watertjes. Ik denk een beetje zoals de Mekong Delta in Vietnam, alleen veel kleiner natuurlijk. Maar de eerste stop is in Nakhon Pathom (ongeveer 80 km ten oosten van Kanchanaburi).
Zondag 22 december 2013
Heerlijke dag gehad. Eerst naar het JEATH-museum. Een piepklein museumpje over de tweede wereldoorlog en natuurlijk de dodenspoorlijn. JEATH zijn de begin letters van de landen die in de oorlog hier betrokken waren: Japan, Engeland, Australië Thailand en Holland. Krijgsgevangenen uit Engeland, Australië en Holland bouwden mee aan de dodenspoorlijn. Japan oefende de controle uit over deze krijgsgevangenen. Thailand moest veel slikken van zijn Japanse ‘gasten’. In dit museum is een nagebouwde bamboe woonbarak. In deze barak hangen foto’s en schilderijen uit en van de oorlogstijd en de bouw van de dodenspoorlijn en krantenartikelen van mensen die het overleefd hebben.
Hierna ben ik een stuk gaan fietsen. Zo maar ergens heen zonder doel. Meteen weer mooi. Een bergje op en de andere kant niet naar beneden, want anders had ik hem nog een keer moeten nemen. Boven op dat bergje staat een tempel met een grot. Ik had me nog zo voorgenomen om geen grotten meer in te gaan, maar ik kon het toch niet laten. Toch wel leuk. Op het terrein van de tempel ben ik nog een stukje geklommen en toen kwam ik bij de Kwai Noi uit. Noi is klein en Yai is groot in het Thai. De beloning vanhet klimmen was daar, een prachtig uitzicht.
Onderweg kwam ik ook nog een begraafplaats van spoorlijnslachtoffers tegen. Deze lag ook aan de Kwai. Een herrie, wat bleek, er voeren tientallen vlonders met een dak er boven (zoiets als waar ik nu op slaap) met house muziek en lui die er op aan het dansen waren. Op iedere boot stond de muziek keihard met een dreunende bas. Misschien dat dat bij de zondag hoort, of was het eenmalig, of misschien wel iedere dag.
Na de fietstocht naar het Thailand-Burma Spoorwegmuseum geweest. Dat is een stuk groter en gaat alleen over de dodenspoorweg. Veel foto’s en spullen. Ook tekeningen van een Nederlandse krijgsgevangen die bij de bouw overleden is en waarvan de familie de tekeningen beschikbaar heeft gesteld.
Ik ben in katholieke kerk ook nog een tijdje bezig geweest om een foto van mij naast een kerststal met de afstandsbediening te maken. Ik doe hem er bij. Weten jullie ook weer hoe ik er uit zie.
Nog even wat reacties op de reacties. Annemarie ik ben inderdaad heel blij dat ik mijn belkompas nog heb. Die heb ik meer nodig dan mijn km-teller. Ted, ik heb hier geen apen gezien. Misschien zitten die meer in de bergen of bij de waterval. Ad, bedoel je zo’n vlot met een dak erop. Andere zie je hier niet. Ik ga in ieder geval niet met zo’n herrie vlot mee. Dat jij hier was is natuurlijk al heel lang geleden.
Ik ben iedere keer weer blij als er een reactie binnen is. Hint ….
Mocht ik in volgende onderkomens geen wifi hebben, allemaal een fijne kerst. En ik zit hier alleen kersfeest te vieren (Hazes). Ik zal hem draaien.
Veel liefs en xxxx van Jennie

  • 22 December 2013 - 10:41

    Els:

    Ha Jennie
    Leuk reisverslag weer, Kanchanaburi lijkt mij heel leuk, wil ik ook een keer heen..
    Wie weet een ander jaar.
    Genief nog op je warandaatje dikke kus

  • 22 December 2013 - 20:22

    Ted:

    Lekker veel gedaan en gezien in en rondom Kanchanaburi Jennie, voor morgen (maandag) veel fietsplezier richting Nakhon Pathom, daarna naar de Floating Market. (Damnoen Saduak?) Wij waren daar ook, erg leuk met de bootjes vol met petjes, slippers, fruit enz, wel toeristisch, maar een must om gezien te hebben, wij kwamen daar via een lange boottocht door de kanalen en langs de bevolking die in kleine huisjes aan de kanalen (klongs) wonen, misschien voor jou ook leuk om te doen, veel plezier in ieder geval.

    Ook voor jou alvast een fijne Kerst, de foto van jou naast de stal is erg leuk, goed gelukt.

    Liefs van ons, Hans en Ted

  • 22 December 2013 - 20:49

    Ineke:

    Weer een prachtig verslag met erg mooie, leuke en indrukwekkende foto's. Ik heb je gemaild. Xxx

  • 22 December 2013 - 21:36

    Vera:

    Hoi Jennie heb net weer je verslag gelezen en het is fantastisch wat je allemaal ziet.
    Allemaal herinneringen kwamen boven bij het zien van de foto's van de River Kwai. Zal je volgende week een mail sturen.Ga morgen een weekje naar Nieuwegein
    Vanmorgen Annemarie gesproken en die was razend enthousiast over de vakantie.
    Plezierige Xdagen en liefs Vera

  • 24 December 2013 - 07:18

    Ger:

    Ha die lieve zus.
    Wat fijn dat het zo goed gaat met je. En wat zie je d'r goed uit op je kerstfoto. Je hutje op het water is super zeg. Inmiddels ook jullie kerstkaart ontvangen, keurig op tijd.
    Ben benieuwd waar je nu bent, een mooie rit met mooie dingen in het vooruitzicht.
    In Holland weer flinke storm vandaag, ga er straks doorheen naar het werk. Morgen bij Aldo en Vicky kersteten en overmorgen bij Ayhan.
    Verheug me erop je te zien, nog 3 1/2 week te gaan voor jou in je eentje en voor mij om de reis te beginnen. Heb net mijn eindejaarsuitkering gehad, dus we kunnen lekker geld uitgeven. Vanavond ga ik ons onderkomen reserveren, ik stuur het door naar je.
    Je hebt weer prachtige foto's gemaakt, wat is het daar mooi
    Geniet ervan xxx Ger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennie

Actief sinds 29 April 2013
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 189250

Voorgaande reizen:

05 December 2023 - 16 Januari 2024

Thailand 2023/24

08 December 2022 - 25 Januari 2023

Thailand op de fiets 2022/23

03 December 2019 - 28 Januari 2020

Fietsen in Noord-oost Thailand

26 November 2018 - 14 Januari 2019

Fietsen door Thailand en Maleisië 2018/19

02 Januari 2018 - 15 Februari 2018

Op de fiets door Thailand 2018

24 November 2016 - 15 Januari 2017

Fietsen door Thailand 2016/17

24 November 2015 - 05 Februari 2016

Vietnam en Thailand op de fiets 2015/2016

24 November 2014 - 04 Februari 2015

Thailand 2014/2015

24 November 2013 - 07 Februari 2014

Thailand

31 Mei 2013 - 26 Juni 2013

Sri Lanka

04 Mei 2013 - 11 Mei 2013

New York

Landen bezocht: