Palmolieplantage. - Reisverslag uit Lumut, Maleisië van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Palmolieplantage. - Reisverslag uit Lumut, Maleisië van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Palmolieplantage.

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

21 December 2018 | Maleisië, Lumut

21 dec.2018
Wat een verhaal Sonne. Heel leuk. Wat bier betreft, is hier moeilijk te krijgen. We missen het niet. Een grote beker limonade met ijs is heerlijk. Wat het weer betreft het zelfde. Vanochtend begonnen we te fietsen met ruim 25 graden en nu om 1 uur is het 33,6. Best wel warm.
We zitten in een klein Chinees hotelletje met een grote mooie kamer in Ayer Tawar aan de F15.
Vandaag echt een geweldige fietsdag. Alles vlak.
Eerst nog even over gisterenavond. Het enige restaurant dat open was, was die van die kippenpoot. Gelukkig bemoeide deze keer iedereen die Engels sprak zich ermee en kregen we overheerlijke gebakken rijst.
Er kwam een jonge jongen bij ons zitten die zich kostelijk vermaakte met/om ons. Hij leerde ons wat Maleise woordjes. Ook wilde de serveerster met ons op de foto. Dat er iemand met ons op de foto wil, gebeurt meerdere keren per dag. Gevraagd en ongevraagd.
En toen, niet te geloven ik zag een grote vogel en die ging boven op een dak zitten. Een neushoornvogel. En daarna vlogen er minstns 20 neushoornvogels de bomen in. Wat een feestje.
Vanochtend begonnen we op een kleine weg door kleine dorpjes (kampungs) met tradionele huizen en mooie tuinen. We zagen weer apen, en veel vogels waaronder neushoornvogels en ijsvogels. Ook zie je af en toe een varaan de kant in rennen.
Daarna een stukje vierbaansweg en daarna alleen maar op kleine weggetjes door oliepalmplantages en zagen dat de palmolie geoogst werd met behulp van ossen. Zo mooi. Een gedeelte van de weg was erg slecht, onverhard met gaten en blubber. Ook hier weer apen, ijsvogels, reigers en een koekoek. Je hoort er nog veel meer fluiten, maar die kan je niet thuisbrengen.
We kwamen langs een palmoliefabriek. Annemarie we moesten aan jou denken.
Aan het begin van de palmolieplantage moesten we door een slagboom en aan het eind ook weer. Daar konden we ons en onze fietsen schoonspuiten.
Vlak na dit avontuur vonden we het hotelletje waar we nu zitten.
Bij maps me druk je op het verrekijkertje en dan geeft hij vanalles in de buurt aan, ook dit hotel. Leve maps me.
Maleisië is boven verwachting mooi. De mensen zijn bijzonder aardig en behulpzaam. Ze snappen niet dat wij twee vrouwen op de fiets reizen. Hebben er veel respect vol en vinden ons sterk.
Zo’n leuke dag willen we met jullie delen. Fijn weekend allemaal. Dikke xxxx

• 21 December 2018 - 06:50

Ted:

Wat heerlijk stoere meiden, het is leuk om te zien en te horen dat jullie zo genieten en wat is de natuur ook daar weer mooi, die neushoornvogels, wat geweldig om mee te maken en zó veel.

Ik kijk ook iedere keer op het kaartje op de site, het is leuk om te zien dat jullie iedere keer weer een stuk verder zijn, nu vlak bij zee.

Blijf genieten meiden, wij genieten met jullie mee, xxx

• 21 December 2018 - 07:14

Sonne:

Prachtig allemaal. Het lijkt wel nog mooier en wilder dan in Thailand. Indrukwekkend. En die auto in schutkleur, wordt hij niet zo snel gejat. Hier regent het de hele dag en dan is het zo leuk jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Maar het maakt me ook lichtelijk jaloers! Al die vogels ook, ik heb vorige week een betere verrekijker gekocht, zou goed van pas komen.

• 21 December 2018 - 07:57

Vera:

Wat een avonturen fantastisch het isook weer genieten van de foto’s . Hier regent het maar.ga Neude deur uit om iemand naar het ZMC te brengen blijf genieten en geniet van de Kerst in het verre oosten groetjes V.

• 21 December 2018 - 10:47

Johanna:

Hoi lieve, stoere, sterke meiden,
    want dat zijn jullie wel!
    Heerlijk weer om alle avonturen te lezen en de foto's te bekijken. Maleisië lijkt me inderdaad heel bijzonder.
    Wat een geweldige streetart hebben ze daar, kunnen we als tekenclub nog wat van leren.
    Geniet nog even lekker meiden, dan geniet ik mee.

Liefs Johanna

• 21 December 2018 - 12:51

Carla:

Wat fijn dat jullie zo genieten. Bij ons is het helemaal kerstsfeer. Evert draait random kerstmuziek, bijna de hele dag. En gister een fraaie krans gemaakt bij Narda, de bloemenwinkel. Kerstsfeer alom.

Behalve jullie verhaal en de foto's vind ik ook de reacties erg leuk. Leest iedereen die ook?
    Ik reageer niet zoveel dus daarom voor alle lezers alvast fijne feestdagen gewenst.
    Gezellige groet uit Zaandijk

• 23 December 2018 - 18:57

Ans:

Hoi stoer stel, wat heerlijk dat jullie zo van alles genieten. Echt heel leuk om te lezen.
    Ik geniet met jullie verhalen en foto's mee. De muur schilderingen zijn prachtig.
    Maleisiē is een mooi land. Blijf er van genieten samen en pas goed op elkaar!

Gezellige dagen allemaal!
    Lieve groetjes,