Prachuap Khiri Khan - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu Prachuap Khiri Khan - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Jennie Paassen - WaarBenJij.nu

Prachuap Khiri Khan

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Jennie

25 December 2022 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

24 dec. 22

90 % van de Thai is Boeddhistisch. Er zijn ongeveer 20.000 tempels en 30.000 kloosters. Symbolen van het Boeddhisme kom je overal tegen. Tempeltjes op straat, in huizen, hotels en winkels, in auto’s hangen kettinkjes aan de spiegel. Je ziet monniken lopen in oranje gewaden. Als je vroeg bent zie je ze in de straten eten ophalen.

In het zuiden van Thailand is de Islam het voornaamste geloof. Daar zie je veel moskeeën. Kerken en Hindoetempels zie je ook. Soms zie je een tempel, moskee en kerk naast elkaar.

Ook vereren ze de koning. Afbeeldingen van de koning en de koningin zie je overal op straat.

We hebben ons geïnstalleerd in een super de luxe resort: Kui Bui hotel en Resort. Aan zee met een prachtig zwembad en tuin. Iets boven ons budget, maar het is kerstavond en voor één nacht.

De fietstocht hierheen ging door Sam Roi Yod nationaal park. Tussen de bergen door en langs viskwekerijen.

Els heeft een aap gezien, ik niet.

We maakten weer iets mee. Voor ons zien we auto’s kris kras op de weg staan. Lijkt op een ongeluk. Dat was het niet. Op een baan van de weg waren ze vis aan het verkopen. Dan kijk je weer even je ogen uit.

25 dec. Eerste kerstdag.

Kerst wordt hier alleen door de christenen gevierd. Je ziet wel kerstbomen en andere versieringen, maar dat is meer voor de toeristen.

We zijn nu in Prachuap Khiri Khan (mooie naam). 37 km gefietst en weer voor de wind. De wind blijft uit het noorden waaien.

Na ongeveer 10 km kwamen we op de Phetkassam Road (highway 4). Na een km of vijf raken we aan de praat met een Canadese fietser. Hij geeft ons de tip om linksaf een nieuwe weg richting zee te nemen. Dat is een weg van 20 km tot Prachuap. Wat een feest, weg van de snelweg. Ook vertelde hij dat er zo’n weg loopt tot Chumphon. Je hoeft maar een klein stukje over de 4. Chumphon is nog 190 km hier vandaan.

We fietsten weer langs ananas en rijstvelden. En overal zag je de zee, de ene keer dichtbij de andere keer wat verder weg.

We zitten nu weer in een mooi hotel. We hebben een kamer met balkon en zeezicht. Hoe vinden we het toch steeds. Het hotel heet Zea Zite.

Vlak voor we Prachuap binnen fietsten, zagen we honderden waterscooters op de kant staan. Schijnbaar een kampioenschap.

Pratchuap staat bekend om zijn tempel op een heuvel. 396 tredes naar de top. Op de trap zitten apen. Wij zijn al vaker naar de top geweest en slaan het nu over. We hebben geen zin in vervelende apen.

Vanmiddag naar de middagmarkt gefietst. Jeetje, wat een grote markt. Kleding, vis, vlees, groenten en er wordt eten gemaakt, ook sushi’s. De markt was zeker 500 meter lang. Genieten.

Er gebeurde nog iets grappigs. Er staat een vrouw gebukt bij een kraam naar beneden te praten. Zit er onder die kraam een vrouw groenten te snijden. Grappige ontmoeting.

Het nieuws is weer even op. Foto’s uitzoeken en dan plaatst ik alles weer.

Lekkere kerstmaaltijd straks. Ewald ik mis de boerenkool.

Lfs van Els en mij

• 25 December 2022 - 12:41

Angelique:

Dikke kerst knuffel uit Zaandam [e-1f385][e-2764]

• 25 December 2022 - 13:32

Dorith Van Der Steen :

Wat een leuke verslaglegging van jullie reis.

Ik wens jullie een goede kerst daar, en nog veel fietsplezier.

Groetjes Dorith

• 25 December 2022 - 14:18

Nelleke:

Wat een belevenissen zeg, leuk om te lezen en een kijkje te krijgen in jullie leven daar. Fijne kerstdagen. Groet Nelleke.

• 25 December 2022 - 17:51

Blacky:

Voor jullie ook een fijne ‘kerst-avond’. Weer een leuk verslag… liefs

• 25 December 2022 - 23:02

Johanna:

Hoi lieve meiden,

wat een leuk verslag weer. Ook leuk om te weten wat de religie onder de mensen is. Prachtige foto's, wat is het daar mooi! Fijne feestdagen en geniet ervan.

Liefs Johanna

• 25 December 2022 - 23:21

Mary V Vliet :

Wat een leuk verhaal weer. Jullie maken echt veel mee. En iedere keer weer zo ee mooie slaapplaats. Is toch iedere keer weer spannend waar je terechtkomt.

• 26 December 2022 - 00:10

Hermien:

Mooie Kerst in een iets te duur resort. Gun jezelf ook af en toe wat! Ikblijf genieten van jullie verhalen.

• 26 December 2022 - 13:18

Yvonne:

Wat een belevenissen en heel leuk om te lezen. [e-1f44d][e-1f385]

• 03 Januari 2023 - 11:40

Carla Verhoeff:

Hoi Els en Jennie, ik heb een schandelijke leesachterstand maar de keerzijde is dan wel weer het vooruitzicht van lekker lang lezen en plaatjes kijken. Heerlijk, wat een verhalen! Soms zoek ik in google afbeeldingen op namen die in jullie verslag voorkomen. Naast jullie foto's ook leuk om te zien! Heel veel vakantie- en fietsplezier en take care!